lørdag 3. desember 2011

Hasselback-poteter

Hasselback-poteter har en spesiell plass i hjertet mitt, for å bruke litt pompøse ord en lørdag kveld. De smakfulle ovnsstekte potetene har fått navnet hasselback på grunn av at de opprinnelig ble servert ved Stockholmsrestauranten Hasselbacken.


Da jeg giftet meg for litt over tretten år siden, stod blant annet hasselbackpoteter på menyen. Jeg har inntil nylig aldri laget det selv, men severte det for første gang til rypebrystene vi hadde forrige helg. Det blir garantert gjentatt, siden det var både enkelt og smakfullt. Imidlertid er det litt tricky å skjære potetene i tilstrekkelig tynne skiver uten å skjære helt gjennom, men jeg er heldig å ha en svigermor med sans for unødvendige kjøkkenredskaper. Jeg har derfor fått en liten skjærefjøl spesielt beregnet på hasselbackpoteter. Den har en liten grop, slik at man ikke skjærer tvers gjennom poteten. Den fungerte utmerket, men har ligget noen år urørt i kjøkkenskuffen. Og den vinner garantert utmerkelsen "Mitt særeste kjøkkenredskap".


Dette trenger du
Mandelpoteter eller Amandinepoteter
Smør, omtrent én spiseskje pr. potet
Parmesan
Kruspersille, finhakket
Salt og nykvernet pepper


Slik gjør du
Sett ovnen på 220 grader varmluft. Smør et stekebrett med litt olje eller legg på bakepapir. Vask og tørk potetene. I noen oppskrifter står det at de skal skrelles, men jeg liker at skallet er på. Skjær potetene i tynne skiver, men ikke la snittet gå helt gjennom. Om du ikke har hasselback-skjærefjøl, kan du enten bruke en tresleiv eller legge pinner på hver side av poteten. Legg potetene på stekebrettet og pensle med litt smeltet smør. Salte og pepre. Stekes i ovnen i 20 minutter, tas ut og pensles enda en gang med smør. Ha over finrevet parmesan og finhakket persille. (Her kan man selvsagt bruke hvilke urter man vil.) Stekes videre til de er ferdige, omtrent ytterligere 20 minutter.

4 kommentarer:

  1. Å herrejesus det så godt ut

    SvarSlett
  2. Det ser kjempegodt ut! Også tar du helt nydelige bilder...

    SvarSlett
  3. Hei om man ikke har en spesial fjøl så fungerer det fint å legge poteten i en tresleiv også. Inspirerende blogg

    SvarSlett
  4. Tusen takk for søte komplimenter for både bilder og blogg. :-)

    Ja, det fungerer sikkert fint med en sleiv også, eller å legge to spisepinner på hver side av poteten når man skjærer. Takk for tips. :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.