søndag 12. februar 2012

Rødbetecurry

Siden jeg er så glad i gryter og mat som går opp i en høyere enhet, ble det en curry denne gangen - laget hovedsakelig på rødbeter. Litt usikker på hvor i verden inspirasjonen kom fra - men jeg holder en knapp på Nord-Afrika. Egentlig er det ikke så viktig. Det viktigste var at det smakte godt, mettet og at det så fristende ut på tallerken.


Med forbehold om at jeg tar feil; om man dropper yoghurten på toppen (og ikke serverer med brødene jeg linker til lenger ned), kan dette også spises av veganere. 

Dette trenger du
1 gul løk
3-4 fedd hvitløk
2 chili (eller etter smak)
3 stilker stangselleri
Olje til steking
Spisskummen etter smak, denne tåler en del
Koriander
Nykvernet pepper
2 laurbærblad
ca 1 kg rødbeter
4-5 dl grønnsakskraft (bruk buljongterning dersom du ikke har kraft)
2-3 middels store søtpoteter
1 boks røde linser eller kikerter
Sesamfrø
Fersk koriander
Tyrkisk yoghurt


Slik gjør du
Hakk løk og skjær chilien i tynne skiver. Surr i en stekepanne i litt olje. Tilsett knust og hakket hvitløk og stangselleri skåret i små biter. Krydre med spisskummen, koriander og pepper. La det surre en stund og skrell rødbetene i mellomtiden. Del dem i litt store biter og ha det i en gryte sammen med blandingen fra pannen. Hell over grønnsakskraften og legg i laurbærbladene og la det syde omtrent 1 time. OBS, koketiden vil antakeligvis variere litt avhengig av hvor ferske rødbetene er - jo ferskere rødbeter desto raskere ferdig. I går tok det lang tid før de ble helt møre. Tilsett søtpotetene når det har gått omtrent tre kvarter. Curryen er ferdig når rødbetene er helt møre og søtpotetene har jevnet sausen. Rør inn linser eller bønner tilslutt og varm opp.

Serveres med et dryss sesamfrø, gjerne ristet på panne, en raus mengde hakket fersk koriander og en klatt tyrkisk yoghurt.

Tilbehøret ble ris som jeg kokte med en liten håndfull hakkede tørkede aprikoser og freste raskt asparges og grønne bønner i en panne med litt hakket hvitløk og hakkede pinjekjerner.

Jeg tror også disse brødene ville passet godt til.

Må bare legge til at jeg elsker rødbeter. Jeg har laget rødbeter i mange varianter her på bloggen allerde, bare bruk søkefeltet på siden om du vil ha flere oppskrifter.

1 kommentar:

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.