lørdag 6. august 2011

Flate brød med yoghurt, mandelflak og timian

Disse brødene har vært en slager de siste gangene vi har grillet. Jeg har brukt den vanlige metoden jeg pleier å bruke når jeg lager gjærbakst; litt under halvparten væske i forhold til hvetemel. I tillegg har jeg hatt i tyrkisk yoghurt, både i deigen og på toppen. Jeg søkte på naanbrød for å finne inspirasjon. Og siden jeg har holdt meg til norske oppskrifter, kan jeg nok ikke skryte av at dette er autentiske saker. Men det smakte godt, og det passet bra som tilbehør til suppe og grillmat, og jeg kan tenke meg at det også smaker godt til andre lette retter.

Erfaringen min hittil er at de smaker aller best helt nybakte. Ikke tar det lang tid å smelle sammen en deig, heller. Så her gjelder det å bake rett før man skal spise.



Første gang jeg laget brødene, hadde jeg sesamfrø på toppen. Det passet fint siden vi hadde nordafrikanskinspirerte smaker til lammekjøttet. Andre ganger har jeg brukt mandelflak og timian. Her er det altså rom for variasjon, og som vanlig gjelder klisjeen om at det kun er fantasien som setter grenser for hva man kan bruke.



Oppskriften under er til ca 10 små, flate brød. Bruk to bakeplater, slik at det er plass til dem når de skal trykkes flate.

Dette trenger du
8-9 dl hvetemel
2 ss tyrkisk yoghurt
25 gram gjær
ca 3 dl vann
Olivenolje
1 ts salt
1 ts honning

2 ss tyrkisk yoghurt
Olje
Mandleflak og fersk timian eller
Sesamfrø



Slik gjør du
Ha hvetemel, yoghurt, olje og salt i en bolle tilhørende en kjøkkenmaskin. Bland sammen lunkent vann og gjær og tilsett honning. Rør godt sammen slik at gjæren og honningen løser seg opp. Hell dette over i melblandingen og rør lett sammen med en slikkepott. Deretter skal det eltes i minst 15 minutter. Sett klart to stekebrett med bakepapir. Hell deigen utover en bakeplate og del opp i ti emner. Lag boller av emnene ved å brette de sammen til de får en jevn overflate. Sett til heving. Jeg hevet dem på forholdsvis varmt sted, og da tok det ikke lang tid. Sett samtidig ovnen på 220 grader. Bland sammen yoghurt og olje. Trykk bollene flate med håndflaten når de er ferdig hevet. Fordel yoghurtblandingen på brødene og dryss over hakket timian og mandelflak eller sesamfrø. Sett inn i ferdigvarmet ovn og stek i 10-12-15 minutter. Som vanlig anbefaler jeg å følge med, siden hver enkelt ovn oppfører seg unikt. Jeg har erfart at det er forskjeller på ovnen hjemme og ovnen på hytta, så her er det bare å prøve seg frem.

Serveres nystekte som tilbehør til grillmat, salat eller suppe.

2 kommentarer:

  1. hei, jeg bakte disse flate brødene og testet ut med forskjellig urter. De smaker fortreffelig både til grill og til lasagne og så er de så enkle å lage.
    Takk for mange inspirerende oppskrifter og for at du inspirer til å lage mat fra bunnen av. Alltid kjekt å lese nye innelegg.

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg testet ut disse brødene og serverte dem med gresskarkjerner på toppen til gresskarsuppe. Ble veldig godt! Har skrevet om det her: http://e-stoff-fri.blogspot.com/2011/08/kjttfri-mandag-gresskarsuppe.html

    Takk for en flott blogg!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.