fredag 31. august 2012

Minipaier med spinat- og fetafyll

Dette er blitt en gjenganger på menyen hos oss. Enten til middag sammen med en stor salat, i matboksen for litt variasjon utover den tørre skiva med gulost, til kveldsmat eller som fingermat til drinken før middag når huset er fullt av gjester. Genialt!  Selvom det er bittelitt pirkete å lage, er det gøy å brette vårrullarkene slik at de ender opp som fine trekanter med deilig fyll. Dessuten er minipaiene et godt vegetarisk alternativ dersom man lager flere småretter til koldtbordet.



I rettferdighetens navn må jeg opplyse om at paimodellene på bildet er laget av utrolig flinke og lærevillige deltakere på et smårettkurs jeg holdt i forrige uke. (Men bildet er tatt av meg.)

Dette trenger du
Store vårrullark, frosne
1 gul løk
2 fedd hvitløk
300 gram spinat, fersk eller frossen
1 pk. fetaost
Salt og pepper
Fersk hakket timian
Solsikke- eller rapsolje til pensling

Slik gjør du
Ta vårrullarkene ut av fryseren og legg til tining. Jeg bruker de største arkene, ca 30x30 cm. Rens og hakk løk og hvitløk og stek det mykt i litt olje i en panne. Ha i spinaten og la det surre sammen til den har ramlet sammen. Tilsett timian og pepper.  Legg alt over i en bolle til avkjøling. Ta frem vårrullarkene. Pensle ett av arkene med olje og legg deretter et annet ark på toppen. Skjær de to arkene i tre like strimler. Det blir dermed tre småpaier på to ark. Fortsett til du har så mange paier du skal lage. Bland fetaosten inn i spinatblandingen og smak deretter til med salt. Fetaost kan være salt, derfor er det lurt å vente til slutt med saltingen. Legg en liten skje med fyll i hjørnet på hver av arkstrimlene og brett diagonalt, slik at det dannes en trekant. Brett dem sammen slik at de ikke går opp i endene, og legg trekantene på et stekebrett kledt med bakepapir med skjøten ned. Pensle med litt nøytral olje. Stek på ca 200 grader i 10-15 minutter til småpaiene er blitt gylne og ser ferdige ut. Snu dem halvveis i steketiden og pensle med litt mer olje. Avkjøl på rist.

16 kommentarer:

  1. Bra blogg, Ina!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [æ] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Magne! Alltid en glede!

    SvarSlett
  3. Supergod id´! Og disse kan man jo fylle med hva man vil :) :)

    SvarSlett
  4. Hei.
    Maten du anbefaler er ok, jeg ser alltid på oppskriftene dine.
    Men kan du være så snill å passe på språket - det heter dem i avhengig form: man tar dem ikke de som du skriver).
    Kommende slekter skal lære riktig norsk.

    SvarSlett
  5. Hei Anonym. Takk for korreksjon. Jeg er oppmerksom på at jeg har en tendens til å begå akkurat den feilen, og forsøker å få noen til å lese korrektur. Det rakk jeg dessverre ikke idag.

    Imidlertid prøver jeg å ha korrekt tegnsetting, noe jeg tror jeg får ganske godt til. God helg!

    SvarSlett
  6. Dette ser nydelig ut! Jeg må prøve disse. :)

    SvarSlett
  7. Hei

    kan disse fryses?

    ane

    SvarSlett
  8. Hei Ane. Det har jeg ikke forsøkt, men jeg ville isåfall ha fryst dem før de ble stekt. Gi meg gjerne tilbakemelding dersom du tester det ut. :-) God helg!

    SvarSlett
  9. Hei!

    Kan du legge ut bilder av hvordan du bretter dem? Skjønner ikke helt hvordan du gjør det :)

    SvarSlett
  10. Jeg har dessverre ikke bilder av dette nå, men skal forsøke å huske å ta noen.

    SvarSlett
  11. Hei!

    Disse så knallgode ut! Men jeg klarer visst ikke å finne slike vårrullark i butikken,vet du hvor de selger dem? :)

    SvarSlett
  12. Hei! Du får sånne ark i frysedisken i innvandrerforretninger.

    SvarSlett
  13. Til anonym - Meny har også vårrullark i frysedisken...

    SvarSlett
  14. Hei:)
    Liker bloggen din!
    Men er det slik at vårrullarkene MÅ være frosne?

    SvarSlett
  15. Hei! (Har fulgt med bloggen din lenge, og den inspirerer meg.)

    Dette så veldig godt ut, og ikke minst lettvint! Tror dette blir bra til 17. mai. Men angående brettingen, må jeg nesten spørre deg om å utdype litt nærmere... Mener du å legge arkene oppå hverandre slik at det ovenfra ser ut som kun ett ark? Og med strimlene, mener du å lage tre rektangler på ett ark med lik areal? Dersom vi kaller sidene A, B, C og D, slik

    http://cours.schoolangels.com/wp-content/uploads/2010/03/rectangle-aire-p%C3%A9rim%C3%A8tre.jpg

    hvilken kant skal brettes hvor?

    SvarSlett
  16. Hei Marcus. Takk for hyggelig kommentar, jeg skal forsøke å utdype. :-)

    Legg to ark oppå hverandre, slik at det ser ut som kun ett ark. Grunnen til at jeg gjør det, er at det blir for tynt med bare ett lag. Arket er kvadratisk, slik at det blir tre like rektangulære strimler. Hver av strimlene vil dermed (med den størrelsen på arkene jeg bruker, altså 25 cm x 25 cm) få målene ca 8 cm x 25 cm.

    Legg fyll øverst på arket (kun en liten barneskje, det flyter lett utover) og brett hjørnet en gang ned. Fortsett å brette rundt fyllet slik at det blir en trekant tilslutt.

    Eller du kan gjøre det på denne måten: http://www.youtube.com/watch?v=L9iCMwS1wCE

    I denne videoen ser du uansett hva jeg mener med strimler, og istedet for å lage den "lommen", så legger jeg fyllet på først og bretter rundt.

    Håper dette var mer forståelig. Bare spør om mer dersom du lurer på noe. :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.