fredag 2. september 2011

Pai med blåmuggost

Denne paien har jeg hatt lyst til å lage lenge. Den kommer opprinnelig fra en venninne, men jeg har dessverre ikke smakt den når hun har laget den. Imidlertid har jeg laget den et par ganger selv, både med og uten assistanse.



Denne må serveres med druer som tilbehør. Jeg skriver og mener . Druer er essensielt og dessuten veldig godt til.

Dette trenger du
Paibunn:
180 gram hvetemel
60 gram smør
litt vann

Fyll:
4-6 egg, avhengig av størrelsen
1 gul løk
1-2 dl H-melk
200-300 gram blåmuggost av noe slag, jeg har brukt både Blue Castello, Norzola og Selbu Blå
1 neve valnøtter (valgfritt)
Pepper



Slik gjør du
Start med paideigen. Ha smør og mel i en foodprocessor og kjør til det er en smuldrete masse. Ha i en og en spiseskje vann til deigen er slik at den kan samles til en klump. Pakk den inn i plastfolie og oppbevar den i kjøleskapet i minst en halv time. Kjevle ut deigen og legg den over i en kakeform på 24 cm. (Man kan selvagt også bruke en skikkelig paiform. Jeg synes imidlertid den litt rustikke kanten man får når man bruker en springform blir så fin!) Prikk med en gaffel, og forstek paiskallet på nederste rille i omtrent 15 minutter på 190 grader. Begynn på fyllet i mellomtiden. Hakk løken og surr i en panne med litt olje til den er gylden, men pass på at den ikke blir brun. Ha eggene i en bolle og pisk godt. Tilsett melk og løk og rør sammen. Smuldre deretter osten i eggeblandingen. Ikke smuldre så mye at bitene med ost blir for små. Tilsett valnøttene og litt nykvernet pepper tilslutt. Hel blandingen over i paiskallet og stek videre på omtrent 180 grader til eggestanden har stivnet og paien har fått en fin, gylden farge på toppen, omtrent 30 minutter.

Fyllmengden er noe upresist angitt. Det kommer dels av at jeg har testet "oppskriften" flere ganger og endt opp med ulik mengde egg. Dels kommer det også av at størrelsen på egg varierer. Om man liker en skarp ostesmak tilsetter man masse ost, om man er ostepyse, kan man redusere mengden med ost.

1 kommentar:

  1. I går hadde jeg pizza med blåmuggost, men din pai så minst like god ut. :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.