torsdag 1. september 2011

Tid for matpakke

Hverdagen har innhentet oss på skikkelig vis. Vi kan late som det er hverdag når vi går på jobb, men så lenge guttene har hatt ferie har det vært et visst avslappet preg over dagene likevel.

Nå har skolen begynt og med skolen følger diverse aktivteter. Bestilling av melk og skolefruktabonnement, oppgradering av ransel- og penalparken, legge på bokbind på hundretusen bøker, forsøk på å holde timeplaner, ukeplaner og innkalling til ulike foreldremøter fra hverandre.

Og søking etter ny inspirasjon for matpakken.

Hvert år letes det febrilsk etter nye tips og råd for å gjøre matpakken mer interessant, mer morsom og ikke minst mer lettvint. Og når man roper får man svar. For det finnes stoff om matpakker overalt, synes jeg. Det snakkes om matpakker i radio, det skrives om matpakker i aviser og på nettet. Jeg har vært så heldig å få bidra med råd om matpakker (sammen med Britt Kåsin) til Nrk.no. Gøy å bli spurt, dessuten i celebert selskap.



Tidligere i år bidro jeg også til en sak på Klikk.no under tittelen "Slik får barna dine den kuleste matpakken". Selvom jeg ikke kan love dere den kuleste matpakken dersom dere følger mine råd, var det uansett gøy å bidra også her.

Hovedpoenget mitt, både da jeg uttalte meg til Nrk.no og skrev for Klikk.no, var å gjøre matpakkene overkommelige for de fleste i hverdagen. Jeg synes ofte at matpakkerådene som gis er umulige å realisere.

Som noen kanskje har fått med seg har jeg tre gutter i alderen snart 8, snart 10 og snart 12 år. Vi har opp gjennom årene smurt en del matpakker, både da de gikk i barnehagen, når vi går på tur og selvsagt hver dag til lunsjen på skolen.

Når jeg lager matpakker er det ikke så mange fargerike innslag, ikke så mye fantasi. Dessverre, for det ser både morsomt og festlig ut med matpakker som ser ut som en hermetisk regnbue. Hos oss serveres det rett og slett ganske kjedelige matpakker og jeg forsøker så godt jeg kan å tenke "sunt, men godt". (I tillegg nevnt i en parentes: Guttene mine krever imidlertid med fornærmet mine stadig å få nugatti og syltetøy på skivene. De skal jaggu ha ti poeng for utholdenhet, for med mindre vi har hjemmelaget sjokopålegg - som ikke inneholder så mye sukker som annet i samme gate - kan de se langt etter sukkerbomber på skiven. Og det vet de også. Når man lager sjokopålegget selv kan man imidlertid bruke dadler eller aprikoser til søtning, slik at man slipper å bruke så mye raffinert sukker. Klikk på linken om du ønsker oppskrift.)



Men altså, tilbake til hverdagen, nei jeg mener matpakken. Rådet mitt er enkelt; Gjør det enkelt. Basisen i matpakken som produseres her i huset er hjemmebakt brød og selvvalgt pålegg, av og til tortilla med skinke og ost. Dere kan lese mer om matpakkene på lenkene over.

1 kommentar:

  1. Godt innlegg..
    Takk for hjelpen ;)
    Her har jeg ei fersk skolejente og gjør max innsats for at det i det minste skal være litt variasjon...
    To brødskiver med variert pålegg er et must, ofte med "cuvert" i form av små leverposteibokser og en plastkniv til å smøre på med.
    Yoghurt og frukt er ofte med i pakken som bonus.
    Jeg legger også med tørket frukt (mango eller aprikos) for at det skal være litt mer spennende å spise matpakken.
    Generelt så syns jeg det er vanskeligere å pakke matpakke for skole enn hva det var for barnehage. nå har hun bare en pause mens i barnehagen måtte hun ha med til opp til 3 måltider. En pause begrenser hvor mye jeg kan legge i og dermed også variasjonen.
    Jeg skal prøve tortilla-løsning i morgen og se hva lags mottagelse det får.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.