tirsdag 8. februar 2011

Hjemmelaget sjokoladepålegg

Jeg har lenge snakket om å lage skikkelig hjemmelaget sjokoladepålegg. Da jeg hørte at det var Nutelladay for noen dager siden, benyttet jeg sjansen til å lage min egen versjon. Den inneholder foruten sjokolade og smør, hasselnøtter og dadler. Bare rene produkter, ikke tilsatt salt, palmeolje - som det er i nugatti - eller andre tilsetningsstoffer - bortsett fra det som er i sjokoladen. Dadlene bidrar dessuten til at man ikke trenger å tilsette ytterligere mengder med sukker, selvom sjokoladen er mørk og sånn sett ikke altfor søt.


Dette trenger du
75 gram dadler, uten sten (man kan også bytte ut noen av dadlene med tørkede aprikoser)
75 gram hasselnøtter
1,5 dl fløte
75 gram usaltet smør
75 gram sjokolade, jeg brukte 55 % sjokolade fra Odense


Slik gjør du
Start med å riste hasselnøttene i en panne på middels varme. De er ferdige når det begynner å dufte varme hasselnøtter. Fjern steinene fra dadlene og legg dem i en gryte med litt vann. De skal deretter kokes møre, dette tar et par minutter. Ha hasselnøtter og dadler i en food processor og kjør det glatt. Tilsett fløte og fortsett kjøringen til det blir en fin masse. Smelt smør og sjokolade på svak varme og ha det deretter i resten av blandingen i food processoren. La knivene blande det ytterligere sammen. Ha det over på et glass og oppbevar det i kjøleskapet. Jeg bruker usaltet smør for å redusere saltmengden. Imidlertid tror jeg det mest optimale for smaken er å bruke vanlig saltet smør, eventuelt tilsette litt salt. Men altså, om dere tenker på å redusere det daglig inntaket av salt, er dette en måte å gjøre det på.


Bildene lyver litt, sjokoladepålegget er noe lysere i fargen.


Nyt sjokoladepålegg med ørlite bedre samvittighet enn når du spiser nugatti eller nutella. I denne er det garantert mindre sukker og det er fritt for transfett og unødvendige E-stoffer.

10 kommentarer:

  1. For en super ide! Selv om jeg er glad i svinge meg på kjøkkenet sjøl, har jeg aldri kommet på tanken å skulle lage sjokoladepålegg sjøl, men det skal testes ut nå. Må bare finne en anledning for at vi faktisk fortjener en slik utskeielse....

    SvarSlett
  2. Wow, så smart.. Jeg blir aldri voksen og eeelsker sjokopålegg.. Dette må prøves. Er det vanskelig for en amatør..?
    LenaE

    SvarSlett
  3. jeg har også laget hjemmelaget nugatti. prøv oppskriften min som ligger på bloggen. elsker bloggen din btw. følger deg med bloglovin :)

    SvarSlett
  4. Det så utrolig deilig ut! Mørkt og godt :)

    SvarSlett
  5. oi,oi,oi det var noe å smøre på brødet sitt ja!!

    SvarSlett
  6. Så utrolig kult! :D
    Men tror du man bare kan bytte ut hasselnøttene med mandler eller noen andre nøtter? Er allergisk :/

    SvarSlett
  7. @Jeanette M: Det skulle jeg tro. Jeg har ikke forsøkt det, men vil absolutt tro at det går greit. Kanskje blande litt med peanøtter, valnøtter eller annet - dersom du tåler det. Eventuelt kan man droppe nøttene helt. Da blir pålegget bare mer konsentrert.

    SvarSlett
  8. Så kult! Det må jeg prøve :) Hvor lenge holder det seg i kjøleskapet tror du?

    SvarSlett
  9. Hos oss har det rett og slett ikke vært noe problem at det har blitt dårlig før det er spist opp. Men oppskriften holder ikke til så veldig mye. Kanskje en uke? Siden det er fløte i pålegget, må man iallefall ta hensyn til det.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.