onsdag 3. august 2011

Yoghurtis med jordbær à la Hellstrøm

Det er bare å innse. Sommerferien er snart over. I løpet av de siste seks ukene har vi badet, spist god mat, vært på vannet, hatt fine kvelder på terrassen med venner og familie, de to eldste guttene har stått på vannski for første gang. Norge har mistet sin uskyld, men mitt barndoms paradis er uforandret.

Vårt første besøk til sommerbyen i juni resulterte i boken Iskremfabrikken av brødrene Jan og Eyvind Hellstrøm. Da var det fremdeles forsommerstille på fjorden og marianøklebånd blomstret gult. Guttene mine har lest begjærlig side for side, og jeg har fått utallige oppfordringer om å lage det ene og det andre. Noen oppskrifter har jeg forsøkt, men jeg har mange å glede meg til. Det som har fristet guttene mine aller mest er yoghurtisen med jordbær. I går fikk jeg endelig prøvd den, antakeligvis mens jordbærsesongen er på hell.



Som vanlig er fremgangsmåten beskrevet med egne ord, mens ingredienslisten er Hellstrøms.

Dette trenger du
4 ss kremfløte
6 ss yoghurt, jeg brukte Lindahls tyrkiske yoghurt
1 kurv jordbær
100 gram sukker



Slik gjør du
Vask og rens jordbærene og del dem i biter. Kjør dem lett med en stavmikser eller bruk en gaffel til å mose dem. Bland inn sukker, kremfløte og yoghurt. Frys ned i porsjoner. Jeg brukte en muffinsform. Det ble litt yoghurtblanding igjen, som ble lagt i en liten aluminiumsform.

3 kommentarer:

  1. denne må jeg nok prøve meg på i nærmeste fremtid. Yoghurt is er jo så godt! :)

    SvarSlett
  2. Hei lurer på om kremføte skal piskes med sukker, yoghurt og blandes i jordbærmos? Takk.

    SvarSlett
  3. Hei anonym. Beklager sent svar, så ikke før nå at det lå en kommentar her som krevet svar. Jeg pleier bare å blande sammen ingrediensene, ikke piske fløten.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.