tirsdag 3. mai 2011

Den perfekte avslutning - marengs med nøtter og mørk sjokolade

Den beste avslutningen på et perfekt måltid er noe søtt - synes jeg. Det trenger ikke være i store mengder, bare en liten, søt avrunding av måltidet. Som regel lager jeg dessert når vi inviterer til middag, men her er et alternativ dersom man bare vil ha noe søtt - uten at det er et måltid i seg selv.

Marengs er lett å lage, men det er enkelte ting som kan gå galt på veien. Det finnes også flere ulike måter å lage marengs på. Her er den metoden jeg benytter dersom jeg har dårlig tid til tilberedning, men tid nok til å la marengsen stå i ovnen.

Dessuten er marengs perfekt å lage dersom man har eggehviter til overs etter majonesproduksjon.


Dette trenger du
Eggehviter
60 gram sukker pr. eggehvite, halvparten brunt og halvparten hvitt
Mørk sjokolade
Pistasjenøtter

Jeg brukte en halv plate med 70 % sjokolade og en neve pistasjenøtter til tre eggehviter

Slik gjør du
Eggehviter piskes stive når man lager marengs. Da er det ekstra viktig at ingenting av eggeplommen følger med når man skiller hvite og plomme. En ørliten dråpe plomme kan ødelegge for stivheten på grunn av fettet som er i plommen. Derfor skiller jeg alltid hvert egg for seg, slik at ikke den siste hviten kan ødelegge for de første.

Skill eggehvite fra plommene. Pisk hvitene stive i en kjøkkenmaskin eller med en håndholdt miksmaster. Tilsett sukkeret litt og litt mens visperen går for full maskin. Pisk videre til sukkeret ser oppløst ut. Hakk nøtter og sjokolade og vend det inn i marengsmassen. Legg bakepapir på bakeplater. Sett topper med marengsmasse på bakeplaten med en skje. Snurr skjeen lett rundt på toppen av marengsen for å få til sirkelformer. Eller bare behold det rustikke utseendet som man får når man legger marengs på platen. Du bestemmer. Dryss tilslutt litt hakket sjokolade og nøtter på toppen.
Stekes i forvarmet ovn 50-60 grader varmluft i minst en time. Jeg steker gjerne lenger, dette avhenger litt av størrelsen på marengsen, men pass på at ovnen ikke er for varm.

Disse smaker nesten enda bedre dagen etter når de har "satt seg" og fått en litt seig konsistens. Eller med en gang dersom man ikke klarer å la være. Jeg er meget forståelsesfull overfor den siste problemstillingen.

2 kommentarer:

  1. Å, dette så godt ut! Men hvor mye sjokolade og nøtter har du i?

    SvarSlett
  2. Beklager utpresishet. Jeg følger ofte prinsippet "man tar hva man har" og denne gangen brukte jeg en halv plate med 70 % sjokolade og en neve pistasjenøtter. Bruk så mye som du ønsker. :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.