fredag 20. august 2010

Salat med koriander

Er det noe som gjør meg lykkelig er det frisk koriander. Dessverre er det ikke ofte jeg kommer over et skikkelig fint eksemplar av sorten, men av og til har de i min nærbutikk. Da kjøper jeg altså koriander, enten jeg har planlagt det eller ikke.

For noen dager siden var det nemlig slik. Jeg fikk med meg en stor og fin plante og lurte veldig på hva jeg skulle bruke den til. Ofte havner den i couscous-salat sammen med perletomater, agurker, litt lime og løk. Denne gangen hadde jeg ikke behov for couscous, og jeg laget derfor bare en salat som ble servert sammen med fiskemåltidet som vi allerede hadde planlagt.

Dette trenger du
Perletomater
Agurk
Koriander
Lime
Sesamolje
Salt

Slik gjør du
Del perletomatene i to, og fjern kjernen i agurken og del den i biter. Hakk korianderen og ha den oppi en serveringsbolle sammen med tomatene og agurken. Riv skallet av en godt vasket lime og ha det i salaten sammen med saften av den samme limen. Hell noen dråper sesamolje over, eventuelt blandet ut med litt nøytral olje. Noen flak med salt over til slutt.

Dette smaker friskt og godt og er et perfekt tilbehør til for eksempel hjemmelagde vårruller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.