tirsdag 24. august 2010

Let's talk about kjeks

Når høsten nærmer seg får jeg alltid lyst til å bake. En merkelig bivirkning av at det blir våtere, kaldere og mørkere rundt oss. Og hva er vel ikke deiligere enn en liten søt kjeks ved siden av kaffen etter middag eller som mellommåltid?


Mange tror at det enkleste er å kjøpe kjeks i butikken. Men vet dere hva? Det er faktisk ikke sant. Å bake kjeks innebærer selvsagt at man skitner ut bakebollen og må ta frem mel og sukker fra skapene. I tillegg til å hakke melkesjokolade og smuldre smør. Bonusen er likevel at man kan tyvsmake på sjokoladen, at man slipper mange unødvendige tilsetningsstoffer og at det er hyggelig å bake kjeks sammen med barna. Og dersom man har en kjøkkenmaskin som kan gjøre slavearbeidet, lager den seg nesten selv.

I dag tok jeg utgangspunkt i DENNE oppskriften. Jeg brukte omtrent 150 gram smør, 1 egg, 1/2 dl vann, 1 ts bakepulver, 1 ts hjemmelaget vaniljesukker og tilstrekkelig mel og havregryn til at deigen ble fast, men litt klissete, samt nok sukker til at deigen ble passe søt. Dessuten hadde jeg i noen hakkede og tørkede aprikoser, hakkede valnøtter og uanstendige mengder med hakket melkesjokolade.

I oppskriften jeg linket til skal deigen rulles og skjæres i skiver, denne gangen laget jeg bare små rundinger som jeg klemte flate med en gaffel. Derfor var også denne deigen noe løsere i konsistensen.



Jeg hadde rett og slett lyst på litt søtt til kaffen og som trøst for at sommeren ser ut til å regne vekk. Og ved å ha alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen min og la den gjøre blandejobben, var dette nesten raskere gjort enn om jeg skulle ha gått til butikken og kjøpt mine egne kjeks. Det ble nok til halvannet stekebrett som jeg stekte på ca 190 grader i 10-12 minutter.

1 kommentar:

  1. For en genial tittel. *tommelopp* Og for et bra innlegg! I helgen skal vi jammen lage kjeks, vi også.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.