lørdag 16. januar 2016

Sjokoladebanankake i liten langpanne

Banankake i en eller annen slags form er utrolig godt. Ikke minst er det godt for "ikke kaste mat"-nerven min, siden jeg fremdeles ikke behersker å beregne riktig antall bananer til enhver tid. Det vil si, enten har jeg kjøpt for få, eller jeg har kjøpt for mange. Brune bananer kan alltids brukes til noe, her er en mektig sjokoladeversjon. Ikke noe sunt med denne banankaken, jeg beklager!



Til denne oppskriften har jeg brukt en liten langpanne, det vil si en 20 x 30 cm form. Om du bruker en vanlig langpanne, blir kaken lavere, og steketiden må reduseres noe. 

Dette trenger du
125 gram smør
150 gram brunt sukker
3 modne bananer
250 gram hvetemel
40 gram kakao
1,5 ts bakepulver
2 egg
2 ts vaniljesukker eller 2 spiseskjeer vaniljeekstrakt
50 gram lys kokesjokolade


Slik gjør du
Sett ovnen på 180 grader. Kle formen med bakepapir. Smelt smør og rør ut brunt sukker i smøret. Sett til side. Ha mel, bakepulver, vaniljesukker og kakao i en stor bakebolle og bland sammen. Mos bananene med en gaffel og rør inn i smørblandingen. Pisk også inn eggene. Om du bruker vaniljeekstrakt, så ha dette også i det våte. Rør smørblandingen lett inn i det tørre og ha over i formen. Jeg bruker en liten langpanne (IKEAform). Hakk sjokoladen og trykk den raskt ned i deigen. Sett formen i ovnen og stek i ca 45 minutter. Avkjøl først litt i formen, deretter på rist. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.