lørdag 28. november 2015

Krydderkake i langpanne

Dette er kaken som nesten smaker pepperkaker, altså en skikkelig smaksrik, klassisk krydderkake. Den er perfekt å bake når man skal ha med kake til skoleavslutninger, møter eller dugnader. Og i tillegg til at den smaker godt, rører man den sammen i full fart også. Krydderne gjør at kaken passer ekstra godt til denne årstiden. 


Dette trenger du
200 gram smør
600 gram sukker
700 gram mel
1 liter kefir
4 ts kanel
2 ts nellik
2 ts ingefærkrydder
3 ts natron

Melis til pynt

Slik gjør du
Sett ovnen på 180 grader og kle en langpanne med bakepapir. Bland alt det tørre i en bolle og tilsett smeltet smør og kefir. Rør godt sammen og hell røren over i langpannen. Stekes nederst i ovnen i 30-40 minutter. Avkjøles på rist. 

Vent til kaken er nesten avkjølt før melis siktes over kaken som pynt.

2 kommentarer:

  1. Hei, forsøkte meg på kaken og den blei helt paddeflat og rå inni, enten feil med ovnen min (ikke skjedd før da!) eller er noe som mangler i oppskriften? Skal det ikke være noe hevemiddel eller egg i kaken? Mvh Merete

    SvarSlett
    Svar
    1. Å kjære Merete, jeg er så lei meg, det skal selvfølgelig være natron i oppskriften! Det har ramlet ut (eller jeg har vært for kjapp når jeg noterte oppskriften...) Beklager så mye, dette skal endres med en gang. Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet.... Men det skal ikke være egg i den...

      Slett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.