torsdag 10. april 2014

Fargerikt tilbehør - rødbetpuré

Farger på tallerkenen er en bra ting. Vi spiser vel så mye med blikket, og mat som ser fristende ut, smaker gjerne bedre. Rødbeter er fantastiske! De kan kokes, bakes, spises rå, brukes til hummus, pureer, gratenger. De er uten tvil en av mine favorittgrønnsaker, og helt klart den grønnsaken som gjør fingrene mine mest skitne!


Denne pureen er en gjenganger på kjøkkenet hos oss, og jeg serverer den til vilt, and, kylling, fisk - stort sett alt. Rødbeter får man tak i hele året, selvom høsten regnes som rødbetesesong. Jeg er uskikkelig og spiser rødbeter så ofte jeg kan.

Puréen er opprinnelig Skye Gyngells oppskrift, men jeg gjør stort sett tingene på slump. For anledningen gjengis imidlertid oppskriften med helt korrekte mengdeangivelser.

Dette trenger du
20 små tomater
olivenolje
6 små rødbeter
salt og nykvernet pepper
40 gram smør
2 spiseskjeer crème fraîche

Eventuelt hvitløk


Slik gjør du
Bak tomatene i ca 20 minutter i ovnen (160 grader) med salt og pepper. Ha også i hvitløksbåtene med skall om du bruker det. Vask rødbetene og kok dem til de er møre. Avkjøl med kaldt vann og skrell. De er enkle å skrelle, nesten som mandler som man bare trykker ut etter at de er skoldet. Ha rødbetene, tomatene og resten av ingrediensene i en blender og kjør det glatt. Varm forskiktig opp til servering.
Det går an å skifte ut tomatene med tomatpesto. Litt rester av soltørket tomat går også an å ha i.

Liker du rødbeter? Jeg har skrevet et samleinnlegg om rødbeter, som du kan lese HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.