tirsdag 24. september 2013

Lammegryte med Snøfrisk

Endelig er det lammesesong! Lammene her i distriktet har stort sett vært i fjellet i sommer. Spist seg store i fjellheimen et par timers kjøretur unna gryta. Mer kortreist kan det nesten ikke bli. 


Dette er gryten for dager hvor man har litt ekstra god tid. Ikke fordi det nødvendigvis ligger så mye arbeid bak, heller fordi man trenger litt tid for at lammekjøttet skal putre seg ferdig. Perfekt til hyttemat, på dager hvor man har mulighet til å lage alt i stand om formiddagen og sette det i ovnen hvor resten gjør seg selv. Jeg har laget den et utall ganger, men blir aldri lei. Smaken av Snøfrisk passer godt sammen med både lammekjøttet og tomatene, og med friske urter blir den ekstra god. 

Dette trenger du
1,5 kg grytekjøtt av lam
2 løk
5-6 fedd hvitløk
2 bokser hakkede tomater
3-4 spiseskjeer med hakkede soltørkede tomater i olje
Smør til steking
Friske urter, som timian, rosmarin, persille eller salvie
2 bokser Snøfrisk naturell
4-5 dl hvitvin
Eventuelt litt ekstra kraft
Salt og pepper

Slik gjør du
Pepre kjøttet og brun det på begge sider i smør på god varme. Legg kjøttet over i en gryte. Hakk løk og hvitløk og surr det mørt i samme panne. Ha det over i gryten sammen med kjøttet. Tilsett hakkede tomater, soltørkede tomater, urter og hvitvin i gryten. Smak etterhvert til med litt salt. La gryten putre på kokepunktet, gjerne i ovnen. Sjekk når gryten har stått i et par timer, slik at kjøttet ikke smuldrer helt opp. Om det ser nesten ferdig ut, men ennå noen timer til middag, kan gryten settes til side en stund. Rett før servering røres Snøfrisken forsiktig inn i den varme sausen slik at det smelter helt. Smak til med salt og pepper og enda litt mer finhakkede urter. Server gjerne med potetmos og noen grønne grønnsaker.

7 kommentarer:

  1. Der må jeg bare slå et slag for trykkokeren. Javisst er det stas å la en gryte putre i vei i timesvis slik at duftene brer seg, men dete rikke alltid man har tid. Med en trykkoker kan du lage nydelige lammegryter av fårikålkjøtt til hverdags! 45 minutter og kjøttet er kokt mørt. Har skrevet flere innlegg om trykkokerens fortreffeligheter, for det er virkelig et genialt redskap for en matglad!

    SvarSlett
  2. Jeg har dessverre ennå ikke prøvd meg på trykkoking, men det står absolutt på listen over ting jeg har lyst til å prøve.

    SvarSlett
  3. Dette hørtes helt fantastisk ut! Veldig fan av mat som lager seg selv i ovnen. Denne må prøves.

    Mvh
    Ingrid

    SvarSlett
  4. Jeg lagde denne i dag - det var stor suksess! Veldig godt, men egentlig ikke så mye arbeid. Jeg fikk en del saus igjen etterpå. Den er jo kjempegod, har du noen tips til hva jeg kan bruke den til?

    SvarSlett
  5. Så hyggelig at du likte den! Jeg ville tro sausen var et godt utgangspunkt for en suppe? Tilsett litt mer kraft/vann, kanskje litt mer tomater og litt kjøtt i en eller annen slags form? Og kanskje noen bønner/kikerter eller lignende?

    Hadde vært gøy å få tilbakemelding dersom du lager noe som blir bra!

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Hei,

    Ser godt ut, har tenkt å prøve denne til middag i dag. Hvis jeg skal koke den i ovnen, hvilken temperatur skal jeg ha ovnen på? Med eller uten lokk?

    SvarSlett
  7. Ha på lokk og prøv deg frem med temperatur litt under hundre. Sjekk innimellom, så det ikke bobler helt over. Det skal vare såvidt putre til det er klart. God middag!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.