torsdag 3. januar 2013

Hjemmelagde fiskekaker med potetmos

Det er sikkert flere enn meg som ønsker seg lett mat nå i januar. Fiskekaker er kanskje ikke den "reneste" maten som finnes, men om man lager de selv, har man iallefall kontroll på innholdet. Dette er fiskekaker med en liten vri, de inneholder poteter eller potetmos. Passer fint dersom man har rester etter dette fra dagen i forveien. Utgangspunktet er grunnoppskrift fiskekaker som jeg har publisert tidligere.


Jeg gjentar her at det er best å bruke fersk fisk til fiskekaker, på grunn av at den mister en del bindeegenskaper når den har vært nedfryst. Ellers er det nesten det samme hva slags fisk man bruker, jeg synes både torsk, hyse og lyr egner seg godt til fiskekaker. For å gjøre det enkelt, kjøper jeg alltid fileter.

Dette trenger du
500 gram fiskefilet uten skinn og ben
500 gram poteter eller tilsvarende mengde potetmos
1/2 løk
1 spiseskje potetmel
1 egg
2 dl melk og fløte (Tilsammen 2 dl, altså en blanding. Blandingsforholdet bestemmer du, jeg bruker 1 dl av hver - litt mindre dersom man bruker potetmos.)
1 -1 1/2 ts salt
Pepper og muskatnøtt etter smak
Ellers er det selvsagt fritt frem å smaksette med andre ting du liker, som gulrøtter, ulike krydder, chili, ferske urter osv.

Slik gjør du
Fisken må som sagt være fersk og den må også være iskald. Skjær fisken i biter og ha den i en kjøkkenmaskin med kniver sammen med salt. Kjør det sammen i 15- 20 sekunder. Tilsett resten potetene/potetmosen og bland videre. Ha i resten av ingrediensene og kjør videre til alt er godt blandet. Formes i hendene og stekes på panne på begge sider til de er gjennomstekt og gylne på utsiden. Man kan også steke kakene raskt i panne, legge dem på stekebrett og deretter steke dem i ovnen i ca ti minutter på rundt 200 grader.

1 kommentar:

  1. Bare et lite tips. Lyr egner seg dårlig alene i fiskefarse, den bør blandes med annen fisk. Selv da kan farsen bli "kort" i konsistensen og stivne før man får formet den.

    Det er min over 20 års tilærte erfaring - og min svigermor før meg. :)

    Godt nyttår!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.