tirsdag 23. oktober 2012

Eltefrie bagetter

Den eltefrie metoden er rett og slett genial! Og selvom du kanskje tenker at det er styrete og at det krever utstrakt planlegging fordi deigen skal hvile i 12-20 timer, er jeg helt sikker på du vil bli eltefri-frelst bare du prøver noen ganger. Smaken er nemlig så god, og innsatsen ellers er så minimal at det virkelig er verdt et forsøk. 

                             

Lite gjær i kombinasjon med god tid er hemmeligheten bak den gode smaken. I tillegg ser disse ut som de er bakt på et skikkelig bakeri, med det rustikke utseendet jeg liker så godt.

(Ellers har anonym vært så vennlig å tipse meg om at jeg bør skrive bagUett, men da må jeg bare presisere at det nå er bagett som er den korrekte skrivemåten. Så hvis noen stusser over at jeg har skrevet bagett, så er det altså fordi det er det korrekte. Link til ordbok som viser bagett og baguett.)

Dette trenger du
Oppskriften rekker til 3-4 ciabatta, avhengig av hvor lange du lager dem.

500 gram hvetemel
1/4 ts tørrgjær
1 1/2 ts salt
4 dl vann

Slik gjør du
Bland det tørre i en bolle og hell over væsken. Bland raskt sammen og sett det til å hvile på lunt sted i 12-20 timer. Jeg har bollen stående på kjøkkenbenken. Bruk en bolle med lokk eller dekk til med plastfolie. (Om du gjør det tidlig fredag ettermiddag, har du ferske ciabatta til frokost på lørdag.) Finn frem en bakeplate og dekk med bakepapir. Dryss litt mel over deigen og bruk en saks til å klippe av passende lange emner. Form dem til lange bagetter og legg dem med litt avstand på bakeplaten. Jeg lager bagetter som er like lange som bakeplatens kortside. De trenger ikke formes ytterligere eller se fine ut, i ovnen får de det rustikke utseendet.

Sett brettet inn i kald ovn og sett ovnen på 200-220 grader. Følg med, etter 15-20 minutter bør de snart være ferdige. Dette avhenger selvsagt av hvor rask ovn man har, så følg nøye med. Bagettene skal være gyldne i fargen. Avkjøles på rist.

8 kommentarer:

  1. BagUett. Dagens språktips.

    SvarSlett
  2. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bagett&begge=+&ordbok=begge

    Nå er bagett korrekte skrivemåte. Dagens tips.

    SvarSlett
  3. Anonym: Skal du gi språktips bør du i det minste skrive korrekt selv. Bagett er godkjent, om enn noe rart for mange av oss, men insisterer man på den originale skrivemåten heter det baguette, ikke baguett.

    SvarSlett
  4. Har en deig stående nå med 400 g hv.mel og 100 g finmalt rug fra Holli mølle. Gleder meg til i morgen tidlig!

    SvarSlett
  5. hei, lurer litt på fremgangsmåten her. heller du bare deigen ut på bakeplaten og så klipper den opp og så rett i ovnen uten etterheving??? synes å huske at de eltefrie brødene skulle heve to ganger. slipper en det fordi de settes i kald ovn?? hilsen nyskjerrige gro :)))

    SvarSlett
  6. Hei Gro. Jeg drysser litt mel over deigen slik at jeg ikke blir så klissete. Så tar jeg tak i litt deig med klypa og drar opp en remse med deig - klipper og legger ned på platen. Det stemmer at brødet skal etterheve, men siden man setter bagettene inn i kald ovn, er det ikke nødvendig her. Dessuten er bagettene mye mindre enn brødet. Lykke til!

    SvarSlett
  7. Mine er i ovnen nå, gleder meg!
    Men søren så mye kliss det ble med den deigen. Så ikke før nå at du dro den rett fra bollen og klippet, så jeg helte den ut og begynte å søle noe j...
    Takk for mange gode oppskrifter og inspirasjon:-)

    Hilsen Julie

    SvarSlett
  8. Baguetten er opprinnelig fransk og heter Baguette!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.