lørdag 19. november 2011

Varmende crossover bønnesuppe

Ina fra Mat på bordet fristet meg med svart bønnesuppe forleden dag.



Jeg forstår vanligvis ikke helt sjarmen i fusionmat, men denne gangen var miksen av rotnorsk og litt mer eksotisk både vellykket og smakfullt. Av viltgryten min hadde det også blitt kraft til overs, fyldig hjortekraft kokt i timesvis i stekeovnen. Kombinasjonen hjortekraft og svarte bønner var rett og slett en så god kombinasjon at jeg synes den fortjener et innlegg på bloggen.



Om du ikke har hjortekraft, for det er jo slikt man vanligvis ikke har slengende rundt i kjøleskapet, anbefaler jeg en litt god erstatning fra flaske, fond fra Jacobs utvalgte viltkraft eller en annen oksefond på flaske.



Dette trenger du
2 løk
4 fedd hvitløk
Olje til steking
1 liter god kraft
3 bokser svarte bønner
1 ts spisskummen
1 chili eller chilipulver
Salt og pepper

Til servering:
Avokado
Lime
Koriander
Tyrkisk yoghurt



Slik gjør du
Hakk løk og hvitløk og fres det gyllent i en gryte med litt olje. Tilsett spisskummen, chili og fres videre. Skyll bønnene i et dørslag og ha det i gryten. Rør godt sammen og tilsett etterhvert kraften. Kok opp og la det syde i 5-10 minutter. Bruk stavmikser til å glatte suppen noe. Smak til med salt og pepper og eventuelt mer chili.

Serveres med skiver av avokado, litt tyrkisk yoghurt, limesaft og korianderblader på toppen.

2 kommentarer:

  1. Av alle ting har jeg faktisk kraftbein av hjort liggende i fryseren. Har du oppskrift på god hjortekraft?

    SvarSlett
  2. Hei Vilde. Det må jeg si var et sammentreff. :-)

    Prøv dette innlegget:

    http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2011/01/brun-kraft-trinn-for-trinn_05.html

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.