onsdag 8. juni 2011

Salat med indrefilét av hjort

Dette laget jeg som rett nummer tre i rekken av fire da vi hadde fått besøk på fredag. Jeg liker kombinasjonen lett salat og kraftig kjøtt, denne gangen indrefilét av hjort. Smakskombinasjonene er ikke helt opplagte, men siden middagen var gjennom en grundig test av kvalitetsbevisste gjester, tar jeg sjansen på å legge ut oppskriften.



Dette trenger du
Oppskriften rekker til 4 personer

Indrefilét av hjort (dette kan erstattes med storfekjøtt, slik jeg har blogget om HER)
Olje og smør til steking
2 middels store fennikel
2-3 fedd hvitløk
Baby leaf eller annen grønn salat
2 chili
Lime
Frisk koriander

Slik gjør du
Vask, rens og tørk salaten. Rens fennikelen og skjær forholdsvis tynne skiver av den. Stek den i en panne med litt olje og smør på svak varme. Ha etterhvert også i finhakket eller revet hvitløk. Dette skal surre sammen noen minutter, men pass på at ikke fennikelen blir altfor myk. Smak til med litt salt og pepper og legg det tilside på en tallerken. Pepre og salte kjøttet. Legg kjøttet i stekepanne på forholdsvis sterk varme og stek raskt rundt hele slik at det dannes en god stekeskorpe. Skru deretter ned temperaturen og la det steke omtrent 3-5 minutter slik at kjøttet fremdeles er litt rødt inni. Eller la det ligge lenger dersom du foretrekker det. Denne kvelden ville alle ha kjøttet rødt, så jeg begrenset steketiden noe. La kjøttet hvile omtrent 5 minutter før det skjæres i skiver.

Anrett salatbladene på en tallerken og legg fennikelen over. Kjøttstykkene legges over fennikelen. Dryss over litt finhakket chili og skvis over noen dråper limesaft. Hakk den ferske korianderen og legg på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.