tirsdag 14. juni 2011

Chili- og urtemajones


Majones er godt. Majones med en eller annen form for smakstilsetning kan være enda bedre. Chili- og urtemajones ble til da jeg laget istand grillmiddag i helgen som var. Det passet både til kjøttet og til de saltkokte potetene vi hadde til.

Grunnoppskriften har jeg kopiert fra et tidligere innlegg, og jeg gjentar oppfordringen til de som ennå ikke har forsøkt å lage majones. Det smaker godt, dessuten har jeg erfart at det også kan være sterkt avhengighetsskapende.

Dette trenger du
3 eggeplommer
3 dl solsikkeolje
1 ts Dijonsennep (Jeg pleier å bruke Maille Dijon Original)
Saft fra 1/2-1 sitron
2-3 fedd hvitløk
1 chili
1-2 spiseskjeer fersk hakket timian



Slik gjør du
Det er viktig at eggeplommene og oljen er romtempererte for å unngå at det skiller seg.
Begynn med å piske eggeplommenene med en ballongvisp. Tilsett sennepen. Hell oljen dråpevis (eller i en tynn, tynn stråle) i eggeplommene mens dere pisker i vei. Det skal etterhvert bli til en stiv masse, og når halvparten av oljen er tilsatt kan man øke mengden noe. Press tilslutt en halv sitron og pisk saften inn i majonesen. Tilsett tilslutt 2-3 fedd revet hvitløk, finhakket chili (uten frø) og finhakket timian. Bruk gjerne morter for å optimal smak fra timian.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.