torsdag 10. februar 2011

Valnøttkjeks med kaffekrem

Jeg forsøkte meg på valnøttkjeks med kaffekrem forleden dag. Mmmm, det smakte godt, selvom jeg sterkt anbefaler å begrense inntaket. Dette er hverken for de som går på Grete Roede eller lavkarbo-diett, men snarere for de som liker en liten søt dings til kaffen.



Dette trenger du
150 gram valnøtter
130 gram smør
40 gram melis
100 gram mel

Glasur:

50 gram smør
50 gram Philadelphia kremost naturell
1 spiseskje mørk kakao
1 spiseskje sterk espresso
1 ts vaniljesukker
Melis (Her sliter jeg med å oppgi mengdemål. Jeg fylte på til konsistensen og smaken var god. Kanskje 150 gram?)



Slik gjør du
Rist valnøttene i stekepanne på middels varme. De er ferdige når du kjenner duften av valnøtter spre seg på kjøkkenet. Kjør valnøttene deretter i en food processor og ha de over i en bolle når de er helt fine i konsistensen. Kjør melis og smør og deretter mel. Bland tilslutt i valnøttene og fortsett kjøringen. Ha deigen over på litt plastfolie. Samle den og lag en pølse som pakkes inn i folien. Legg den i kjøleskapet og vent til smøret har stivnet litt. Skjær deretter pølsen i tynne skiver, legg over på en bakeplate med bakepapir og stek på 170 grader i ca ti minutter.

Avkjøl kjeksene på rist. Vær litt forsiktig, siden de er litt skjøre.

Kremen lages sånn:

Ha smør og kremost i kjøkkenmaskinen og visp det godt sammen. Tilsett vaniljesukker, melis og kakaopulver og visp videre. Ha i espresso og visp det godt sammen. Sett det eventuelt litt inn i kjøleskapet for at det skal stivne.

Smør et lag med krem på en kjeks og plasser en annen oppå. Dryss over et tynt lag med melis på toppen av kjeksen.



Inspirasjon til valnøttkjeksen fikk jeg fra bloggen matvrak. Takk for det!

3 kommentarer:

  1. Åh, namm!
    Tusen takk for tipset, jeg elsker søtsaker som dette :D

    SvarSlett
  2. Inspirert av meg? Så gøy :) Kjeksene så veldig gode ut, skal definitivt prøve å fylle dem neste gang!

    SvarSlett
  3. nammis!
    så fin bloggen din har blitt
    dette lukter av bok..!? :)

    god helg til deg
    hilsen Åpent hus

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.