søndag 2. januar 2011

Lettvinte scones - grunnoppskrift

Jeg hadde glemt å kjøpe brød til første nyttårsdags frokost, og jeg hadde heller ikke tenkt på at jeg skulle sette brøddeig til kaldheving i kjøleskapet kvelden før. Derfor ble det scones til frokost første nyttårsdag. Scones er lettvint å tilberede, dessuten går det bare 20 minutter fra du begynner til sconesene kan få følge av pålegg og nytes dampende til frokostkaffen. Veldig praktisk når man er utsatt for kombinasjonen sulten og dårlig tid.
Dette trenger du
5 dl mel (jeg bruker en blanding av fin og sammalt hvete)
2 spiseskjeer romtemperert smør
2 spiseskjeer brunt sukker
1 egg og melk til det blir tilsammen 2 dl væske
3 teskjeer bakepulver
1 klype salt

Slik gjør du
Bland det tørre og smuldre smøret i melet. Tilsett væsken og rør raskt sammen.

Legg deigen på bakepapir på stekebrett med isskje og trykk de litt flate. Stekes omtrent 10 minutter på 220-230 grader varmluft, eller til de ser gyldne og ferdige ut.

Om du ønsker at sconesene skal være søtere, tilsetter du bare mer sukker. Det er også godt å ha i rosiner, tørkede tranebær eller lignende. Om du vil ha scones til suppe eller som tilbehør til salat, kan du tilsette urter og litt revet ost i deigen.

Sconesene på bildet er laget med et lite dryss demerarasukker og stekt i store muffinsformer.

5 kommentarer:

  1. Disse så virkelig gode ut!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for herlig og fantastisk enkel sconesoppskrift! Det ble varme scones til frokosten her idag.
    Mvh. Himmelgutten

    SvarSlett
  3. Disse tror jeg faktisk jeg skal lage med en gang!

    SvarSlett
  4. Hvor mange stykker blir dette? De så kjempe gode, ut så jeg må prøve...! ;-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.