onsdag 24. november 2010

Guacamole

Norges fredagsnasjonalrett nummer én er taco. Angivelig tilberedes det mer enn 14 millioner tacomåltider i året over det ganske land. Mye av denne maten baserer seg på halvfabrikata og ferdigløsninger. Siden jeg ønsker å inspirere til at flere skal redusere bruken av tilsetningsstoffer i sitt daglige kosthold, har jeg laget et par alternativer til tacotilbehør. Idag er det hjemmelaget guacamole som står på menyen, og HER har jeg skrevet om tomatsalsa. Ingen av disse smårettene er spesielt vanskelig eller tidkrevende å lage, men det krever at man planlegger litt og gjerne handler inn på forhånd.


Å lage guacamole er superenkelt, og har man en foodprocessor går det enda raskere. Dessuten kan den hjemmelagede versjonen skryte av langt mer enn 1,3% avokadoinnhold - som er omtrent det den butikkjøpte versjonen består av. Den smaker godt og friskt av avokado, lime og fersk koriander. Får du ikke tak i koriander, gjør det ingenting - det kan fint droppes. Hemmeligheten med en god guacamole er å finne avokado som er perfekt moden. Jeg kjøper derfor alltid spisemodne avokado. Den autentiske guacamolen lages ved at man knuser avokadokjøttet med gaffel, men jeg pleier for enkelhets skyld å bruke food processor.

Da håper jeg at jeg kan inspirere til at noen lager hjemmelaget tacotilbehør i helgen!


Dette trenger du
2 avokado
1 middels stor sjalottløk
1 stort fedd hvitløk - eller mer dersom du er glad i hvitløkssmaken
Saften av omtrent en lime
En neve hakket koriander
Salt og pepper

I en skikkelig guacamole er det også hakket tomat, aller helst grønn, men dette er ikke nødvendig, synes jeg. Derfor er det ikke tomat i min oppskrift.

Slik gjør du
Rens løk, hvitløk og koriander og kjør det raskt i foodprocessoren. Tilsett en del av limesaften. Tilsett avokadokjøttet og kjør videre. Det skal ikke bli helt most, men ha noen gode biter avokadokjøtt. Smak til med mer limesaft og salt og pepper tilslutt. Dersom du ikke har foodprocessor kan du bruke en gaffel på avokadoen og rive løk og hvitløk på et rivjern, eventuelt finhakke det sammen med korianderen. Koriander er ikke essensielt for denne retten, men jeg liker den markante smaken av fersk koriander.


Jeg har også tidligere skrevet et innlegg om hjemmelaget tacokrydder. Trykk HER for å komme direkte til dette innlegget for mer inspirasjon til lettvint hjemmelaget taco uten tilsetningsstoffer og smaksforsterkere.

God tacofredag!

10 kommentarer:

  1. Hurra! Slå gjerne et slag for hjemmelaget fredagstaco. Neste skritt er å lage hjemmelagde tortillas! De man kjøper er så elendige. Jeg anbefaler forresten oppskriften til Craig Whitson på "meksikansk fiesta" i hans bok "Far lukter svidd".

    SvarSlett
  2. Du har inspirert meg til å bruke mye mye mindre poser.
    Kan også anbefale Craigs oppskrift over her.Den er fantastisk!

    SvarSlett
  3. Hei, Magne fra VG Nett her igjen. Nå har jeg lagt denne oppskriften også på Lesernes VG tex-mex helgespesial. God helg!

    SvarSlett
  4. Pleier også å ha litt finhakket grønn chilli i guacamolen. Gir en ekstra fin spiss på smaken.

    SvarSlett
  5. @ Magnus: Hjemmelagde tortillas er lett som en plett. Tacoskjell er mer tidkrevende, men også enkelt.
    Glutenfri oppskrift på ekte maistortillas/tacoskjell finenr du her:
    http://skaperen.wordpress.com/slutt-a-klag-lag-din-egen-taco/

    SvarSlett
  6. Jeg pleier å ha litt rømme i i tillegg - supergodt!

    SvarSlett
  7. har bodd i Puebla i Mexico i ti aar, og har aldri sett noen putte hvitlok i guacamolen. Har reist mye rundt og smakt, men hvitlok maa vaere et norskt fenomen.

    De har heller ikke taco-skjell, som egentlig kommer fra Texas i USA...

    Surf litt på internett, og finn gode oppskrifter. Det finnes mye god sjømat i Mexico, bruk internett for hva det er godt for. :)
    Buen provecho!

    SvarSlett
  8. Hei alle sammen. Takk for tips til nye ting og linker. Jeg skal sjekke ut alle. Jeg har sett oppskrifter på guacamole både med og uten rømme, tomat, hvitløk og koriander. Og siden jeg vet at den norske versjonen av tex-mex-mat er ganske annerledes enn den autentiske overrasker det meg ikke at det egentlig ikke skal være hvitløk i guacamole. :-) Men jeg lover - denne smakte hvertfall veldig godt. :)

    En god helg ønskes alle.

    SvarSlett
  9. Hei

    Jeg blander inn hakket vårløk i guacomolen.
    Det smaker fabelaktig.

    B.

    SvarSlett
  10. hvis du ønsker at avocado skal modnes fortere så pakk den inn i avispapir og legg den på benken i en dag eller to

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.