torsdag 10. juni 2010

Brei breiflabb

Jeg har fått tak i fersk fisk. Og da snakker man ikke om fersk som i ferskdisken i butikken, men fersk som i ca tre kvarter siden den svømte intetanende i sjøen.

Her er et breiflabbhode - et fascinerende stykke dyr som havnet i gryten min, og som for øyeblikket er på vei til å bli kraft. Ren fiskekraft med kun hode, vann og litt salt. Hodet er gigantisk, og får selv seksliters-gryten min til å se puslete ut.

Kraft koker jeg ved å ha fisk og fiskebein i en gryte, dekke det såvidt til med vann og la det trekke i ca en halvtime. Det vil si at man rett etter at det har kokt opp, setter ned varmen slik at det ikke bobler. Deretter tar jeg gryten av ovnen og lar det stå ytterligere tredve minutter.

For øvrig måtte jeg plukke ut en håndfull reker av kjeften til vedkommende.

1 kommentar:

  1. Min samboer dykker og kommer iblant hjem fra dykk etter at jeg har lagt meg. En morgen fant jeg følgende lapp på kjøleskapet: "OBS! breiflabb (død)og to krabber (levende) i kjøleskapet".

    Ble en nydelig breiflabbmiddag og masse god kraft.

    Fin blogg du har, har lest interiørbloggen din en stund og kom tilfeldigvis over denne, og kjente igjen en del innlegg.

    Har du forresten hørt om River Cottage? Mye samme matfilosofi som du har.

    http://www.rivercottage.net/

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.