torsdag 26. mai 2016

Grøftekantmat

Det er vår! Og selvom den store matauksesongen i Norge er på høsten, så finnes det godbiter i naturen allerede nå. Dessverre er jeg ikke den mest ivrige i skogen på jakt etter ville vekster, når jeg er på tur - og det er tross alt relativt ofte - er det heller høy puls og endorfinkick jeg er ute etter. Kunne ønske jeg hadde vært av den mer tålmodige typen. Men, enkelte ting har jeg da evne til å få til på tur. Her er et lite utvalg av det som kan være artig å lage noe av på denne tiden av året. Stikkord: Ramsløk, granskudd, løpstikke og pors. 


Jeg starter med granskuddene som nå er nye, grønne og myke. Plukk dem og lag GRANSKUDDSIRUP, det smaker nydelig som smakstilsetning i en rekke ting. Masse gode tips i innlegget. 


Du trenger ikke gå i skogen for å finne løpstikke - det er en typisk hagevekst som smaker utrolig godt. Bruk den som smakstilsetning i kraft, når du koker poteter, i suppe - eller lag en ren LØPSTIKKESUPPE.


Ramsløk er nesten som gull - kanskje ikke like lett å finne, men man blir så glad, så glad når teppet av hvitløksduftende grønne blader dukker opp som et teppe i skogen. Om du vet om et sted, ikke fortell det til noen! Her er oppskrift på RAMSLØKPESTO for de som er så heldige å ha et hemmelig ramsløksted. 


Har du hørt om porsdram? Det hadde ikke jeg heller, før jeg gikk tur i heia for en del år siden og vi kom over et stort område kledd av det velduftende lille treet pors. Da kunne en i turfølget mitt fortelle meg om at pors ofte ble brukt til dram. Jeg plukket med meg en bunt for å teste det ut. Her finner du innlegg om porsdram DEL 1, DEL 2 og DEL 3. Skål! .,,.hikk--.--

1 kommentar:

  1. POSTINGAN ANDA CUKUP MENARIK, JANGAN LUPA JUGA UNTUK KUNJUNGI SITUS TERPERCAYA KAMI !!!!
    Game Slot Online Terpercaya 24 jam

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.