fredag 29. april 2016

Boller, boller, boller!

Her har den mellomste sønnens konfirmasjonshelg braket løs med ankomst av de første gjestene i går ettermiddag. Nå går det slag i slag til søndag, og vi gleder oss til å feire konfirmasjon med hele familien tilstede. Om dere har fulgt bloggen min lenge, har dere garantert lest om boller før, eller i det minste dumpet borti oppskriften jeg alltid bruker på søt gjærbakst. Den er så god at den i dag rett og slett får stå helt alene - her er grunnoppskriften jeg bruker på boller, og helt nederst et lite avsnitt om hvorfor jeg har skiftet ut en del av melken med vann i oppskriften. Uansett, jeg synes disse blir sååå gode, og de er enkle å få til.



Dette trenger du
Til ca 24 store boller

1 kg hvetemel
150 gram melis
3 dl melk
3 dl vann
ca 40 gram fersk gjær eller en pose tørrgjær
1 egg
150 gram smør
3-4 klyper havsalt
2-3 ts kardemomme
Finrevet skall av 1/2 økologisk appelsin

Egg til pensling


Slik gjør du
Kok opp melk, smør og melis. Tilsett vannet og avkjøl til fingertemperatur. Pisk forsiktig inn egget, og rør ut gjæren. Bland mel, salt og kardemomme i en bakebolle, bland sammen og tilsett deretter væsken. Rør lett sammen med en slikkepott og elt deigen i minst 15 minutter – helst i en kjøkkenmaskin. Sett deigen til heving med plastfolie over bollen på lunt sted i én time.
Sett ovnen på 200-220 grader. (Jeg bruker varmluft fordi jeg kjenner ovnen best med varmluft. Bruk det du pleier.) Del deigen i to og hver del i 12 emner. Trill ut tolv boller og legg de på stekebrett med bakepapir. La bollene etterheve omtrent 30 minutter. Stek på midterste rille i ca 10-15 minutter til de ser gylne og fine ut. Om det ser ut som bollene blir litt brent på toppen uten at de er gjennomstekt, legg over et bakepapir for beskyttelse. Avkjøl på rist.
Jeg har tidligere testet ut ulike deiger til søt gjærbakst, og denne deigen er den aller mest vellykkede. Forskjellen på denne og andre oppskrifter er at melkemengden er halvert, og det er brukt vann, og at melk og smør kokes opp før det avkjøles til fingertemperatur og blandes med gjær og resten av ingrediensene. Samt at jeg bruker melis istedet for sukker. Grunnen til at bollene blir luftige med denne metoden er angivelig at melkeprodukter inneholder et enzym som hindrer gjæren i å gjøre hevejobben sin. Dette enzymet ødelegges ved koking. All melk vi kjøper er pasteurisert. Det betyr at melken har vært varmet opp til en temperatur på ca 70 grader for å hindre bakterievekst. Dette er ikke tilstrekkelig til å få til den ønskede effekten når man baker boller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.