tirsdag 17. november 2015

Lammekraft

Det er alltid godt å ha kraft i fryseren, og lammekraft er intet unntak. Får du tak i bein, er det både lettvint og utrolig tilfredsstillende å lage kraft. Jeg har fått masse lam av villsau i høst, så her har det både vært kraftkoking og masse andre lammeretter på menyen. Ta gjerne en titt i kategorien LAM.



Dette trenger du
Ben av lam, gjerne med litt kjøttrester
2 gulrøtter
2 løk
1 purre
Sellerirot
Pepper
Et par laurbærblad
3 kraftige kvister med fersk rosmarin

Slik gjør du
De som har lest om kraft her inne tidligere, minnes kanskje at jeg har skrevet at sellerirot tilhører De Fire Store, det vil si en av de fire grønnsakene som alltid bør følge med i en kraftgryte. Jeg må innrømme at jeg ikke alltid følger dette prinsppet, ofte fordi kraft er en av de tingene jeg kommer på å gjøre om kvelden. Og da tar man rett og slett det man har. Jeg bruker sellerirot om jeg har, dersom jeg ikke har det, så dropper jeg det. Gulrot og løk har jeg stort sett alltid tilgjengelig. 

Ellers er det den samme fire-trinns metoden jeg pleier å bruke:
  • Steke
  • Koke
  • Sile
  • Redusere
Stek bena i ovnen i minst 20 minutter på minst 220 grader. Stek hakkede grønnsaker i litt olje i en stor gryte og tilsett deretter bena og krydderet. Hell over så mye vann at det dekker alt innholdet. Kok alt i flere timer, jo lenger jo bedre. Sett gjerne gryten inn i ovnen på omtrent 100 grader. Der kan den godgjøre seg hele natten og et par timer ut på formiddagen. Sil, avkjøl og fjern fettet og redusér til passende mengde. Med kraft i fryseren er det enkelt å lage suppe, sauser eller tilsette mer smak i gryteretter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.