torsdag 30. april 2015

Torsk i form - supert for travle hverdager

Hverdager er best. Og noen ganger verst. Fine dager blir enda bedre når middagsplanlegging, innkjøp og matlaging går kjapt og effektivt. Og omvendt. Det slår meg at når jeg stiller folk spørsmål om de liker å lage mat, så er svaret ofte "bare det ikke er hverdagsmat". Og skal jeg fortelle dere en liten hemmelighet? Det liker faktisk ikke jeg heller. Jeg lager noenlunde skikkelig middag hver dag, men guttene mine mener sikkert at jeg varierer for lite. For det er nemlig de tilgjengelige idéene det skorter på, de tipsene til middag som ligger lengst ut i pannebrasken som jeg potensielt sett burde komme på når jeg vandrer litt uten mål og mening rundt i butikken med lett angst i blikket og vissheten om at det befinner seg (minst) tre middagssultne gutter hjemme.


Sånn praktisk sett skulle man hatt en idébank med brukbare hverdagsmiddager. Forholdsvis enkle å lage, som inneholdt en god dose av de anbefalte 5 om dagen, og minst 1/3 av dem burde bestå av fiskeretter. Hos meg er det ikke helt sånn i praksis, selvom jeg har noen kjappe retter jeg kan ty til dersom hodet er tomt for idéer og fullt av andre ting. Denne torskeformen laget jeg for noen dager siden, og den skal definitivt på listen over faste middager. Alle likte den - og det aller beste var selvsagt at den laget seg nesten selv, etter bare litt innsats av meg først.
Du trenger
Torskefiléter, gjerne frosne
Gulrøtter
Purre
Cherrytomater
Crème fraiche
Salt
Pepper
Tørket estragon

I tillegg smurte jeg på litt ramsløkpuré, dette kan gjerne erstattes med pesto i en eller annen form.

Ellers er det selvsagt lov til å bruke andre grønnsaker eller urter. Prøv dere frem, bruk det dere liker best.


Slik gjør du
Legg filétene i frossen tilstand i en panne med litt høye kanter og lokk, bruk eventuelt en ildfast form med aluminiumsfolie som lokk. Salte og pepre og krydre med estragon og smør litt ramsløkpuré eller pesto utover fisken. Hakk gulrøtter i ganske små skiver og purre i ringer og spre utover i formen. Ha klatter med créme fraiche over fisken og grønnsakene og legg tilslutt tomatene utover. Ha på lokk og sett inn i ovnen på 180 grader varmluft. Fisken er ferdig når den flaker seg lett, tiden vil variere avhengig av om den var frossen eller ei når den ble lagt i ovnen. Mine frosne brukte omtrent 15-20 minutter. Erfaringen min er at dersom den legges i ovn i frossen tilstand, vil den avgi mer kraft, og da passer det fint å bruke créme fraiche. Ellers går det også an å benytte fløte.

Server med kokte poteter, brød eller ris.

Tips! Jeg ble tipset om Brødrene Sperres sjøfryst villfanget torsk av en venninne. Denne passet perfekt, og det var enkelt å plukke ut det antall fileter man trengte til middag rett fra fryseren. Skal definitivt bli fast innslag i fryseren på kjøkkenet.

1 kommentar:

  1. Denne var jo genial, har aldri tenkt at man kunne bruke fisken uten å (storm)tine den først.
    Mange takk for godt tips!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.