onsdag 25. februar 2015

Mac & cheese - extended version

Idag gikk jeg for pallplass. I det stadig pågående mesterskapet "Verdens beste mamma". Vanligvis ligger jeg ikke i tet, forråsiresånn, hvertfall ikke om man skal dømme etter antall "åh, mamma" etterfulgt av åpenbart irriterte stønn pr. dag.

Uansett. Mac & cheese sendte meg til topps på pallen, takk for det. Det var deilig å kjenne på følelsen for en gangs skyld.


Avkommene likte det de fikk servert, en av dem kalte det til og med gourmetmacandcheese. Jeg vet ikke om "gourmet" og "mac&cheese" kan sies i samme ord, ikke engang i samme setning, men det ble iallefall godt mottatt, det som ble servert til tidlig middag i dag. Det som skulle bli en megaporsjon, med rester til i morgen, ble en middag og en liten smak til forhåndsbestilt kveldsmat senere idag.

(Og før jeg blir arrestert av "autentisk-mat"-politiet. Jeg er klar over at mac & cheese ikke nødvendigvis skal inneholde pølser og annet proteindill, men idag skeier jeg skikkelig ut. Så det så.)

Dette trenger du
500 gram makaroni, jeg brukte litt store økologiske makaroni
450 gram, 1 pk kjøttpølse uten skinn
1 gul løk
2 fedd hvitløk
Olje til å steke
2 spiseskjeer smør
2 spiseskjeer hvetemel
2 dl matfløte
ca 8 dl melk
1 spiseskje dijonsennep
2 eggeplommer
200 gram ost
Muskatnøtt
Salt og pepper
Griljermel eller et par skiver av et gammelt brød som kjøres glatt i en urtehakker

Tips! Om du går for hardcore ost og makaroni-versjon går det fint an å droppe pølsene og løken.

Slik gjør du
Tilbered makaronien etter anvisning på pakken. Rens og skjær løken i små biter og stek gyllent i en panne. Knus og finhakk hvitløk og ha i sammen med løken og pølsene i biter. Stek til pølsene er ferdig og sett til side. Begynn på sausen. Smelt smør i en gryte og tilsett hvetemel. Visp godt og rør inn matfløte og melk litt og litt slik at du får en vanlig, litt tykk hvit saus. Rør inn sennep, ost og muskattnøtt, og visp deretter forsiktig inn eggeplommene. Spar litt av osten til å ha på toppen av formen. Pass på at sausen ikke koker når du pisker inn eggeplommene.

Bland sammen den ferdig kokte makaronien, pølsene og sausen og hell over i en stor ildfast form. Dryss over resten av osten og ha tilslutt brødrasp på toppen. Stekes midt i ovnen på 180 grader til den har fått en fin gylden overflate, ca 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.