torsdag 25. juli 2013

Pulled pork

Pulled pork har vært sommerens slager hos oss. Dessverre har jeg vært mer opptatt av tilberedning av retten enn å finne gode norske oversettelser, så den har fremdeles et amerikansk navn på kjøkkenet vårt. Det som kjennetegner pulled pork er imidlertid at kjøttet er så mørt etter timer i ovnen at det kan dras fra hverandre, derav navnet. Utgangspunktet mitt var det svært informative blogginnlegget til Led oss inn i fristelse, som du finner HER, selvom jeg har kikket litt rundt på nettet før jeg satte igang med eget prosjekt.


Det er fullt mulig å lage pulled pork på grillen, men jeg har av praktiske årsaker tilberedt den i ovnen. Siden den skal varmebehandles i 8-9 timer, synes jeg det er best å bruke komfyren. Svinekjøttet smaksettes ofte med en klassisk grillkrydderblanding, litt sennep og sukker. Retten kan serveres med tradisjonelt amerikansk grilltilbehør som hamburgerbrød og coleslaw, eller man kan bruke kjøttet til taco eller andre ting. Her – som ellers – er det fritt frem på bakgrunn av smak, ønsker og tilgjengelige råvarer.

Tilberedning av BBQ-saus er ingen ekstakt vitenskap, men det kreves seriøs og grundig forskning dersom man skal finne sin egen perfekte versjon. Jeg har nøyet meg med å kjøpe saus i sommer – siden det har vært late dager, og Prosjekt Hjemmelaget BBQ-saus er utsatt til neste sommer. Slik som andre prosjekter som luking av min farmors blomsterbed på hytta.

Dette trenger du
Svinenakke
2 spiseskjeer brunt sukker
1 spiseskje Dijon sennep
Nykvernet pepper
Salt
1 ts paprikapulver
1 ts chilipulver
BBQ-saus


Slik gjør du
I korte trekk: Kjøttet skal brunes, langtidsstekes, dras fra hverandre, blandes med stekekraften og bbq-saus og varmes opp igjen.

Svinenakke er fettholdig og dermed smaksrikt. Det egner seg perfekt til pulled pork, men det går også fint an å bruke mer ukurante stykningsdeler, som for eksempel svineknoke. Sett ovnen på 220 grader. Start med å tørke godt av kjøttet og la det ligge en stund i romtemperatur. Bland sammen sukker, sennep og krydder og gni blandingen godt inn på begge sider av kjøttstykket. Legg kjøttet i en Le Creuset- eller lignende gryte med lokk og sett inn i ovnen i omtrent 30 minutter. Kjøttet skal først brunes, så nå trenger man ikke lokk. Sett deretter på lokk og senk temperaturen til 120 grader. La kjøttet stå i ovnen i 8-9 timer, til det er helt mørt. Ta det ut av ovnen, legg over på en tallerken og la det avkjøle. Ha stykket over på en stor skjærefjøl og dra det fra hverandre med et par gafler. Legg kjøttet i en stor bolle og bland med passende mengde stekekraft. Kjøttet skal deretter blandes med bbq-saus, formes som hamburgere og varmes opp. Det går også fint an å servere med en gang, uten å forme kjøttet først. Server med klassisk hamburgertilbehør eller pitabrød, coleslaw og salat. Gjerne med enda mer bbq-saus ved siden av.

6 kommentarer:

  1. Fantastisk godt! Jeg skal lage en ny runde til helgen igjen :)

    SvarSlett
  2. Jeg har nylig flyttet til Oslo fra North Carolina i USA, var dette en interessant artikkel! Jeg nettopp røykt noen for folk to helger siden for nordmenn og amerikanere - alle sa det var deilig! Jeg er glad dette favoritt mat har vært populært.

    SvarSlett
  3. Denne må oppskriften må testes!! Litt usikker på hvilket brunt sukker du mener, lyst eller mørkt muscovadosukker?

    SvarSlett
  4. Jeg har bare brukt brunt sukker fra Dansukker, det som er litt sirupsaktig i konsistensen.

    SvarSlett
  5. Jeg har pleid å kalle det gaffelgris på norsk. Rett og slett fordi man ikke trenger kniv til å spise det;)

    Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  6. Gaffelgris! Supert navn, det fortjener å bli tatt i bruk skikkelig!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.