tirsdag 9. april 2013

Grove eltefrie ciabatta

Jeg har laget et berg med ciabatta de siste årene. Stort sett alle helger, ferier og ellers når det er noe spesielt som krever ekstra godt bakverk. Imidlertid har jeg kun bakt med hvetemel.


Et av påskens prosjekter var å rydde i matskuffer og -skap. I det inngikk det å bruke opp mat som holdt på å gå ut på dato.

Vanligvis er jeg ikke veldig stor fan av ferdige melblandinger. Grunnen til det, er at jeg liker å ha full kontroll over hva brødet inneholder, men også fordi jeg innbiller meg at det er mye dyrere enn rent mel. Jeg liker derfor å ha rent mel i posen. Antakelig ikke den eneste i verden som trives best med det.

Men av og til må mat brukes opp, og denne gang fant jeg en pose med Regal grove rundstykker. I en test utført av Klikk.no har disse fått terningkast 5. Ikke dårlig. Smaken var også overraskende god, og den eltefrie metoden fungerte bra selvom rundstykkene fikk en grovhet på 53 %.


Dessuten må jeg innrømme at jeg absolutt ser det praktiske i å kun bære med seg en pose mel når man skal frakte alt på ryggen.

Dette trenger du
Oppskriften rekker til ca 8 ciabatta.

500 gram melblanding Grove rundstykker fra Regal
1/4 ts tørrgjær
1 1/2 ts salt
4 dl vann (eventuelt litt mer)
Valmuefrø


Slik gjør du
Bland det tørre i en bolle og hell over væsken. Bland raskt sammen (ha eventuelt litt mer væske dersom deigen suger til seg alt) og sett det til heving på lunt sted i 12-20 timer. Bruk en bolle med lokk eller dekk til med plastfolie. (Om du gjør det tidlig en ettermiddag, har du ferske ciabatta til frokost dagen etter.) Finn frem en bakeplate og dekk med bakepapir. Dryss litt mel over deigen og bruk en saks til å klippe av passende emner. Legg disse med litt avstand mellom på bakeplaten. De trenger ikke formes ytterligere eller se fine ut, i ovnen får de det rustikke flotte utseendet som karakteriserer ciabatta. Pensle med litt vann og dryss over valmuefrø. Sett brettet inn i kald ovn og sett ovnen på 200-220 grader. Følg med, etter 15-20 minutter bør de snart være ferdige. Dette avhenger selvsagt av hvor rask ovn man har, så følg nøye med. Ciabattaene skal være gyldne i fargen. Avkjøles på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.