fredag 9. november 2012

Pasta Bolognese

Det er egentlig rart jeg ikke har lagt ut oppskrift på pasta bolognese på bloggen ennå, etter å ha holdt liv i Kjøkkentjeneste i over to år. Eller forresten, kanskje det ikke er så rart, siden jeg stort sett improviserer og som regel har problemer med å gjengi oppskriften ordentlig på denne anvendelige pastasausen. Denne gangen skal jeg prøve å gjøre det enkelt for de som skal lage, jeg skal til og med komme med et supert tips - lag dobbel eller tredobbel porsjon, så har du til fryseren også! Det gjør jeg som regel - siden bolognesen bare blir bedre jo lenger den står på komfyren. Og når jeg først bruker en hel dag på å lage pastasaus, er det greit å kunne ha litt til andre dager også. (Jeg har forresten skrevet om det å bruke tid på å lage mat i boken Matmisjonen. Det er vanligvis altfor stort fokus på mat som lages raskt - jeg vil ha tid til flid.)

Det finnes selvsagt veldig konkrete regler for hva en skikkelig bolognese skal inneholde. Og det finnes antakeligvis like mange "autentiske" oppskrifter som det finnes italienske mamaer. Siden jeg er konfliktsky og ofte blir litt lei meg/skremt/trist av sure og grinete kommentarer eller e-poster om at jeg gjør ditt eller datt feil (ja, for det kommer noen av dem også...), forter jeg å helgardere meg med å si at dette ikke på noen måte er ment å være den helt skikkelige, ordentlige og autentiske bolognesen. Det er min versjon som fungerer helt utmerket.


Vel, jeg har lest noen oppskrifter, og gjennomgående i ingredienslisten er kjøtt - enten svin eller okse, og da gjerne malt på egen kvern, oksekraft (skikkelig!) stangselleri, gulrot, tomat og bacon eller pancetta. Samt diverse andre krydderier og kanskje en liten pølsesnabb. Men sausen skal koke så lenge som mulig, det er iallefall alle enige om! Her er min versjon, laget med god tid i stor gryte. Med plass til masse som også havner i fryseren. Gang gjerne med tre.

Dette trenger du
500 gram oksekjøttdeig eller -karbonadedeig av god kvalitet eller en blanding av okse og svin
Olivenolje og smør til steking
1 stor gul løk
2 gulrøtter
4 stilker stangselleri
Litt bacon (jeg pleier ofte utelate dette og synes fremdeles det smaker godt)
2 dl hvitvin eller rødvin
1-2 spiseskjeer tomatpuré
1 boks hermetiske tomater av god kvalitet
2 dl oksekraft eller -buljong (om du har lyst til å lage kraft, finner du mer om dette HER)
Litt worcestershire saus
Eventuelt litt sukker
Salt og nykvernet pepper
Frisk timian
Hakket bladpersille til servering
Finrevet parmesan til servering

Slik gjør du
Finhakk løk, stangselleri og bacon og surr det i en romslig gryte i en blanding av litt smeltet smør og olivenolje til det er blitt mykt, ca ti minutter. Ha i revet gulrot og kjøttet og stek til kjøttet er skikkelig brunet. Tilsett etterhvert vinen, kraften, tomatpuréen og de hermetiske tomatene. Salte og pepre og ha i litt finhakket fersk timian. La det syde i minst to timer. Smak til med worcestershire saus og sukker underveis. Om det står lenger enn to timer, gjør ingenting. Smak til med salt og pepper tilslutt. Server til tagliatelle al dente-kokt, et raust dryss med parmesan og litt hakket bladpersille.

Og selvfølgelig en god italiensk rødvin. Det er tross alt fredag! God helg!

5 kommentarer:

  1. Jeg er kanskje litt treig, men skal kjøttet ferdigstekes før det has i gryta? Jeg tenker å gange oppskriften med tre nemlig. Lurer på om det funker å slenge 1,5 kg kjøtt i ei stor gryte, ustekt...?

    Takk for oppskrift! Super blogg! Jeg er fast leser. :-)

    SvarSlett
  2. Nei, kjøttet skal stekes sammen med resten av ingrediensene. Jeg pleier å bruke en stor Le Creuset-gryte. Man kan også dele opp og steke i mindre porsjoner om man ikke har så stor panne/gryte. Litt upresist i innlegget - skal endre.

    SvarSlett
  3. Jeg liker fiskekaker best. Fiskekaker er kjempegått, og kjempesundt. Jeg spiser fiskekaker hver dag, nesten. Fiskekaker er favorittmiddagen min. Jeg synes du skriver altfor lite om fiskekaker. Avisene heller skriver ikke om fiskekaker, synd. Finnes det en fiskekakeblogg?

    SvarSlett
  4. Kjære Fiskekake! Det er med stor glede jeg kan meddele at innlegget om grunnoppskrift på fiskekaker faktisk er månedens nest meste innlegg her på Kjøkkentjeneste! Jeg har også oppskrift på fiskekaker med asiatisk vri og laksekarbonader. Velkommen hit og bruk gjerne søkefeltet på bloggen. :ler:

    SvarSlett
  5. I love to eat pasta! It reminds me of my home - Italy. Have you seen this elements of a narrative essay?

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.