fredag 17. februar 2012

Bringebærsnurrer med vaniljekrem, fastelavnsboller med en liten vri

HER har jeg skrevet litt utfyllende om grunndeigen jeg bruker til søt gjærbakst.

Fastelavn er opprinnelig betegnelsen på tiden før fasten. Fastelavn varer i tre dager og innledes med fastelavnssøndag, fortsetter med blåmandag og fullføres med fetetirsdag. Deretter er det askeonsdag som er første av 40 dagers fasteperiode. Fastelavn feires søndag syv uker før første påskedag og i år faller fastelavn på førstkommende søndag. Har du planene klare for bollesøndag - som det heter her jeg bor?

Jeg innbiller meg at den aller mest klassiske fastelavnsbollen er delt i to, har vaniljekremfyll og bringebærsyltetøy i midten og er overdrysset med melis. Men det er definitivt lov til å variere, denne gangen har jeg lekt meg med de samme ingrediensene, men på en ny måte. Verdens beste kanelsnurrer var utgangspunktet for disse bringebærsnurrene med vaniljekrem. De ble riktig så gode gikk unna som varmt hvetebrød sist helg.

Dette trenger du
Til ca 20 store boller

1 kg hvetemel
150 gram melis
6 dl melk
ca 40 gram fersk gjær
1 egg
150 gram smør
3-4 klyper havsalt
2 ts kardemomme

Fyll:
Vaniljekrem
Fast bringebærsyltetøy

Glasur:
Melis
Eggehvite

Slik gjør du
Kok opp melk, smør og melis. La det avkjøle til fingertemperatur og pisk forsiktig inn egget. Rør også ut gjæren. Bland mel, salt og kardemomme i en bakebolle og tilsett deretter væsken. Rør lett sammen med en slikkepott og elt deigen i minst 15 minutter – helst i en kjøkkenmaskin. Sett deigen til heving med plastfolie over bollen på lunt sted i én time. Lag vaniljekremen mens deigen hever.
Sett ovnen på 220 grader. (Jeg bruker varmluft fordi jeg kjenner ovnen best med varmluft. Bruk det du pleier.) Del deigen i to slik at den blir lettere å håndtere. Kjevle deigen i et stort rektangel. Smør et tynt lag med bringebærsyltetøy utover halvparten av rektangelet, på langsiden og brett i to. Du vil da ha et forholdsvis smalt rektangel. Skjær i strimler, 2-3 cm brede. Tvinn hver strimmel og snurr den sammen. Dytt endestykkene inn under knuten. Den kan se litt rotete ut, men blir fin når den stekes. Lag en god grop i snurren og legg en klatt vaniljekrem i gropen. La snurrene etterheve omtrent 20 minutter og stek på midterste rille i ca 10-15 minutter til gjærbaksten ser gylden og fin ut. Lag glasur, ha det på en pose og lag fint mønster på toppen.

Server med en god omgang med bjørkeriset. Og en kopp kaffe.


Hva er dine fastelavnstradisjoner? Lager du boller? Pynter med ris? Gir du noen ris?

4 kommentarer:

  1. ÅÅÅ nam... de så gode ut!

    SvarSlett
  2. Da jeg vokste opp var det boller med krem (vanlig krem) inni! I år er jeg sannelig ikke sikker, men bakst blir det =)

    SvarSlett
  3. Brukte grunnoppskriften til boller i dag - fantastisk resultat! Og det selv om jeg eltet for hånd (brukte teknikken til Hugh Fearnley-Whittingstall)og brukte tørrgjær ;)

    Har definitivt fått en ny favorittoppskrift for søt gjærdeig!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.