onsdag 13. juli 2011

Kanel- og sjokoladeis

Jeg får ikke nok is. Vel og merke is av god kvalitet. Helt i begynnelsen av min karriere som isentusiast var tress fra Diplom-Is den mest eksotiske isen noen kunne servere meg. Etter å ha smakt først Møvenpick og deretter Haagen Dazs, ble jeg mer og mer kresen. Nå har jeg gått til grunne. Jeg har begynt å lage min egen is, og jeg kan aldri, aldri mer kjøpe is. Det går bare ikke. Ingenting blir bedre enn den hjemmelagede.



I dette innlegget har jeg skrevet litt om den nye iskrembollen til Kitchen Aiden min, for de som er interessert i utstyret man trenger for å kunne lage god is.

I helgen laget jeg kanel-og sjokoladeis. Jeg brukte like mye sjokolade og kakao som står oppgitt i brødrene Hellstrøms bok, Isfabrikken. Øvrig ingrediensliste og fremgangsmåte er egen. Jeg har forresten registrert at Hellstrøm bruker litt mindre fløte og mer H-melk enn jeg har gjort. På tide å forsøke det, kanskje? Jeg mener, det er vel ingen grunn til å tvile på hans kompetanse?

Dette trenger du
6 eggeplommer
2 dl sukker
3,75 dl fløte (ikke matfløte)
3,75 dl H-melk
En klype salt
1 (god) ts kanel
60 gram kokesjokolade
60 gram bakekakao

Slik gjør du
Varm opp melk og fløte med halvparten av sukkeret til kokepunktet. Rør inn salt. Eggeplommene og resten av sukkeret piskes til det er hvitt og luftig.

Ha omtrent 2 dl av den varme fløte/melkeblandingen i eggedosisen og pisk det godt sammen med en visp. Hell eggedosisen tilbake i gryten med den varme fløten. Rør sammen med en visp til det er helt sammenblandet. Dette skal varmes forsiktig opp til omtrent 80-85 grader, eller rett under kokepunktet, mens man visper. Blandingen skal så vidt tykne. Massen må ikke koke, så her gjelder det å være oppmerksom. Ha kakao, sjokolade og kanel i stålbollen som tidligere ble brukt til å piske eggedosisen i. Hell den varme ismassen i bollen over en sikt. Pisk sjokoladen og kakaoen inn i blandingen og avkjøl. Rør av og til mens den avkjøles. Sett i kjøleskapet så den er helt avkjølt før du eventuelt setter igang med ismaskinen. De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører omtrent en gang hver halv time, til massen er blitt til iskrem - jo mer iherdig man rører, desto mer silkemyk blir isen.


Denne smakte godt av mørk sjokolade og kanel, to smaker som kler hverandre. Blant ungene var meningene delte; noen av dem synes den var for "sterk", hos andre var den mer enn godkjent. Trenger jeg å si at vi voksne likte den godt? Selv mannen på øya - sjokoladeisskeptikeren - synes den var fortryllende. Skal definitivt testes igjen.

3 kommentarer:

  1. KA - står det for Kitchen Aid? Eg har sjølv lurt på å kjøpe iskrembollen. Den anbefalast?

    SvarSlett
  2. Ja, det står for Kitchen Aid. Jeg har brukt den fire-fem ganger og er så langt veldig fornøyd. :)

    SvarSlett
  3. Høres kjempedeilig ut! Vi har nettop begynt å lage is selv, egentlig pga allergier og intoleranser (kumelk, egg, sukker, osv), men eg ser jo at hjemmelaget is SMAKER mye, mye bedre! Selv uten nevnte ingredienser... :-)))
    Kjempefin blogg du lager, eg følger deg, for vi har også tatt steget fra halvfabrikata til hjemmelaget, og då er det spennende å se hva andre "gjør". :-)))

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.