torsdag 30. juni 2011

Nei, det er ikke gule bjørkeblader


Nei, det var ikke gule bjørkeblader vi fant på skogbunnen. Eller, det var strengt tatt ikke jeg som fant noe jeg trodde var gule bjørkeblader i skogen, det var en turvenninne med langt mer sopperfaring enn meg.

Det var altså kantareller, noen ganske få og ganske små. Kantareller, gule i fargen, duftende av skogbunn - eller kantarell som enkelte ville kalt det. Uansett et utgangspunkt for verdens minste soppstuing til middag.


Dette trenger du
Kantareller
Sjalottløk
Hvitløk
Godt smør
Fersk timian

Slik gjør du
Rens kantarellene med en liten børste. Rengjør dem forsiktig for jord og sand og skjær av enden av stilken dersom den ser stygg ut. De må ikke vaskes.

Hakk sjalottløk og hvitløk og finhakk timian eller støt den i en morter for maks smak. Brun litt smør i en panne og surr kantarellene, løken, hvitløken og timian raskt i pannen til det er ferdig. Smak til med pepper og eventuelt salt.



Det er nesten så jeg drømte meg ørlite bort i høst og fremtidige viltmiddager i går....

2 kommentarer:

  1. Kantareller er fantastisk godt! Elsker at du ikke tilbereder dem i hjel, men gjør det akkurat sånn at smaken kommer til sin fulle rett.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.