tirsdag 24. mai 2011

Kjeragù med pasta


Dette er skikkelig slow food. God, traust og ganske hverdagslig slow food. Jeg må innrømme at jeg ofte sparer retter som krever ekstra lang tid til forberedelse til de store anledningene, og det er igrunn synd. For smaken av langtidsstilberedt mat er som regel så god at vi burde unne oss denslags i hverdagen også. Denne retten blir dessuten enda bedre dagen etter.


Tidlig i vinter kunne jeg legge enda et kje i fryseren. Jeg har tidligere forsøkt å bringe kjekjøtt frem fra glemselen, og fortsetter gjerne med det. Kje er utrolig velsmakende som kler mye ulikt tilbehør. Dessverre er det vanskelig å få tak i selvom om det nødvendigvis produseres en del i Norge i løpet av et år. Imidlertid har jeg observert kje i enkelte butikker i det siste, og det synes jeg er bra.



Her er oppskriften på en kjegryte, med utgangspunkt i to bogstykker.

Dette trenger du
2 bogstykker av kje eller annet grytekjøtt
olivenolje
Salt og pepper
Fersk timian
Laurbærblad
1/2 kanelstang (kan droppes)
2,5 dl melk
1 pk snøfrisk

2 fedd hvitløk
2 spiseskjeer tomatpuré
2 bokser hermetiske tomater eller en glassflaske med Muttis hermetiskee tomater

Pasta, gjerne pappardelle, jeg hadde spagetti
Revet parmesan til servering

Slik gjør du
Sett ovnen på 250 grader varmluft. Smør en ildfast form med olivenolje og legg bogstykkene i formen. Salte og pepre. La de få 5-7 minutter på hver side på 250 grader. Mens kjøttet står i ovnen has melken i en gryte.


Rør ut snøfriskosten mens den forsiktig varmes opp. Når stykkene har fått riktig tid på begge sider i ovnen, helles melkeblandingen over. Legg kanelstang, laurbærblad og timian i formen. Sett ned temperaturen til 180 grader og dekk formen til med aluminiumsfolie. La det stå i ovnen i 1 time og 40 minutter.



Begynn på tomatsausen mens kjøttet står i ovnen. Riv to hvitløksfedd på fint rivjern og ha i en romslig gryte sammen med tomatsaus og tomatpuré. La det putre noen minutter. Ta ut kjøttet når det har gått 1 time og 40 minutter og legg det til avkjøling. Plukk ut laurbærblad, timian og kanelstangen. Ha melkesausen over i tomatsausen og rør godt sammen. Plukk kjøttet fra bena og legg både kjøtt og ben i gryten med tomatsaus. La det hele putre sammen i omtrent 1 time.



Aller helst skal gryten serveres dagen etter. Da har smakene satt seg skikkelig, høyere enhet har inntruffet. Serveres sammen med nykokt pasta og et dryss parmesan. Gjerne med et glass vin og en skalk focaccia til.

2 kommentarer:

  1. Dette MÅ være noe for restauranten ved Kjerag!

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke spist geit eller kje siden jeg var i India for mange herrens år siden. Synd at det ikke er vanlig i Norge. Her i Oslo har jeg sett at enkelte halalslaktere har det til salgs, så det er vel kanskje på tide å prøve.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.