onsdag 13. april 2011

Ramsløkpuré


Vårstemningen har kommet for fullt hos oss de siste dagene. Dører står på vidt gap, hønene løper lykkelige rundt på plenen og jager småfugl og boxeren står i god gammeldags vaktposisjon når det er høner i hønsehuset som verper. Han er et syn! Og akkurat like omsorgsfull og voktende som han var da guttene mine var små og satt i barnevogn. Ingen passet på vognene som ham!


Da vi var i Dûsseldorf for noen uker siden, kjøpte jeg med meg en stor bunt med ramsløk. Dette er en plante som brukes i matlaging, både som salat og som smakstilsetning. Den vokser vilt i Norge, langs hele kysten opp til Trøndelag. Det er snart ramsløksesong, og jeg skal definitivt gå på ramsløkjakt så snart våren har kommet enda et trinn videre. Inntil da blir jeg nødt til å kose meg med minnene av ramsløkpuréen som jeg laget etter fangsten på blomster- og matmarkedet i Düsseldorf.



Jeg fant en super oppskrift på ramsløkpuré på nettsiden Ordentlig mat. Her står det mer om ramsløken for de som er interessert.

Dette trenger du
Ramsløk
God olivenolje
Maldonsalt

Slik gjør du
Dersom bladene må vaskes, er det viktig å tørke dem skikkelig. Vann forringer holdbarheten, så det aller beste er å høste blader som er så fine at de ikke trenger å bli vasket. Ha litt olje i en foodprocessor og start maskinen. Tilsett blader av ramsløk litt etter litt. Målet er ikke å få en helt fin puré, men med litt tekstur av blader. Ha i litt salt mot slutten.

Ha puréen over på helt rene glass. Dersom de holder "hermetisk" renslig kvalitet, kan ramsløkpuré oppbevares i opptil ett år. Når glasset er åpnet, må det oppbevares i kjøleskap.

Ramsløk er godt å ha som tilbehør til både kjøtt og fisk. Glasset mitt forsvant da jeg serverte det sammen med nybakt focaccia og løksuppe.

2 kommentarer:

  1. Ramsløk er glimrende til fisk :)
    http://ordentligmat.no/2009/06/torsk-med-ramsl%C3%B8k-og-fennikel/

    SvarSlett
  2. Og er knallgodt blanda sammen med smør! Til brød, knekkebrød, grillmat. Og i bakst... :) Lillian.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.