søndag 10. oktober 2010

[kjøkkentjeneste]s focaccia

La meg bare få si at jeg har skrevet om focaccia tidligere, i dette innlegget. Da hadde jeg nettopp oppdaget hvordan jeg kunne lage focaccia med den perfekte skorpen, og det er nettopp denne sprø skorpen som er det beste og mest særegne med min focaccia, synes jeg.



Heldigvis er det også andre som liker focacciaen min, og flere av de som har smakt den har etterlyst et skikkelig innlegg med beskrivelse trinn for trinn og en nøyaktig ingrediensliste. Her kommer begge deler.

Først vil jeg imidlertid si at dette ikke blir noen ordinær focaccia slik man gjerne ser den for seg. Dette er min utgave, testet utallige ganger med bra resultat. I sommer laget jeg dette hver omtrent hver morgen, med hvetemelavhengighet som resultat. Neppe noe for antikarbohydrat-fantasten, men en deilig måte å starte dagen på.

På toppen bruker jeg bare Maldonsalt og en god olje. Dere kan selvsagt bruke hva dere vil. Brødet blir rundt og forholdsvis flatt, med en liten topp på midten. Både skorpen og bunnen skal være sprø, og konsistensen blir lett svampaktig. Oppskriften er til en passende porsjon med brød som dekker frokostbehovet til omtrent fem sultne mennesker som ikke er særlig nøye på karbohydratene. Om dere ønsker å lage mer, er det en god tommelfingerregel at det skal være dobbelt så mange dl mel som vann.


Dette trenger du
8 dl hvetemel
4 dl lunkent vann
25 gram gjær
2 klyper Maldonsalt
1 god skvis honning (ca 1 spiseskje)
1 god klunk olje (2-3 spiseskjeer)

Slik gjør du
Ha mel, salt, honning og olje i en bakebolle. Rør ut gjæren i lunkent vann og bland dette sammen med melet. Jeg rører alt godt sammen med en slikkepott eller lignende, og lar deretter kjøkkenmaskinen gjøre eltejobben. Deigen bør eltes i omtrent ti minutter. Deigen skal ha nokså løs konsistens, nesten slik at den renner litt utover og den skal også se "silkemyk" ut. Erfaringen min er at det skal lite til for at deigen blir for løs eller for fast. Man finner etterhvert ut hva som er den perfekte konsistens, så prøv dere frem.

Sett deretter deigen til heving på lunt sted med plastfolie over bollen i 40-50 minutter.

Smør en bakeplate med olje og hell deigen over på denne etter endt hevetid. Den skal ikke dekke hele bakeplaten, men den skal være så løs at den renner litt utover. Det er viktig å smøre bakeplaten skikkelig med olje, dette bidrar til å lage sprø bunn. Om man velger å bruke bakepapir er det vanskelig å få til sprø bunn.

Bakeplaten med deig skal også settes til heving. Jeg strør litt mel på toppen av deigen slik at ikke kjøkkenhåndkleet som skal legges over setter seg fast. Heves i omtrent 20 minutter, eller til man ser at deigen har løftet seg. Varm opp ovnen til 250 grader eller mer. Før deigen settes i ovnen ringler jeg over rikelig med god olivenolje og strør over Maldonsalt. Jeg bruker alltid varmluft når jeg lager focaccia. Senk temperaturen til 200 grader når focacciaen settes i ovnen.

Stekes i 20 minutter, eller til man ser at focacciaen er gylden.

For at bunnen skal beholde sprøheten er det viktig å legge focacciaen over på rist umiddelbart etter at den er tatt ut av ovnen. Jeg løsner den med en bred metallstekespade og legger den til avkjøling.

Nytes straks den er avkjølt nok til at man klarer å sette tennene i den.

Øvrige erfaringer jeg har gjort meg er at denne ikke egner seg til frysing. Den skal rett og slett nytes med en gang. Den er heller ikke like god dagen etter, så det lønner seg å lage akkurat så mye som man trenger. Hos oss pleier imidlertid heller ikke det å være noe problem. Jeg har også erfart at det ikke går noe særlig raskere å kaldheve deigen.

4 kommentarer:

  1. Åh, minnene fra i sommer strømmer på: God kaffe og nybakt focaccia til frokost blant kaklende høner og løpende barn ♥

    Heldige meg som vet hvor god focacciaen din faktisk er. Denne bokmerkes til helgefrokost neste gang kjæresten er her :)

    SvarSlett
  2. Så koselig, Elisabeth! Dette er kanskje ikke en sånn focaccia som man tenker på tradisjonelt sett, men jammen er den god. Om jeg selv skal si det. :)

    Jeg ser det for meg, forresten. Løpende barn og kaklende høner - på flere plan. :)

    SvarSlett
  3. Enig med Elisabeth. Jeg er også heldig som vet hvor godt dette focacciabrødet og kaffen til Ina smaker. Ble servert dette på hytta i sommer til frokost.

    Laget selv focacciabrødet og den gode tomatsuppen til Ina i går. Kan absolutt anbefales.

    SvarSlett
  4. takk for tips om olje på plata! bunnen ble hundre ganger sprøere enn med bakepapir :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.