tirsdag 7. september 2010

Vaniljeekstrakt

Oh, My God. Jeg ble sittende en kveld å kikke på filmsnutter med Nigella Lawson på You tube, og fikk skikkelig lyst på sjokoladekake. Dessuten måtte jeg flire av kommentarene under filmene, som for eksempel All of a sudden, I feel horny and hungry og I wish I wasn't gayEhm, nå var det igrunn sjokoladekakene til Nigella jeg fikk mest lyst på, selvom det var tydelig at enkelte lot seg rive med av andre grunner.


Uansett registrerte jeg at ingrediensen vaniljeekstrakt gikk igjen i det fleste kakeoppskriftene hennes. Det har jeg også merket meg når jeg leser utenlandske kokebøker og matblader. Hvilket fikk meg til å banne litt for meg selv på grunn av at denslags ikke finnes i ordinære dagligvareforretninger i Norge. Slikt har man heldigvis råd for, og jeg bladde opp i Nigellas fest - en kokebok med flere av sjokoladekakeoppskriftene hennes. Her fant jeg under Tips-etiketten en oppskrift på hvordan man kan lage vaniljeekstrakt selv.

Dette trenger du
3 vaniljestenger
1 spiseskje sukker
3 dl varm mørk rom

Slik gjør man
Legg splittede vaniljestenger på et tett glass, ha i sukker og noe oppvarmet rom (må ikke koke). Sett glasset mørkt og kaldt og ta det frem etter 4-5 uker.

Dette er forresten en fin gave, og med alkoholprisene i dette landet må den vel også kunne betegnes som rimelig eksklusiv.

HER finner dere forresten en oppdatering.

8 kommentarer:

  1. Jeg fryder meg av alt du lager ,viser og reflekterer over!!

    SvarSlett
  2. Hei,

    Har irritert meg over det samme, så jeg har hamstret litt når jeg har vært på reise (ikke så ofte akurat). I Danmark har de noe som er tilnærmet, men uten alkoholen. Og det er muligens der problemet ligger - spørs om dette produktet må selges på polet her i Norge?...
    Kjekt med oppskrift da - takk

    SvarSlett
  3. Dette fungerer som bare det! Jeg har alltid et norgesglass i kjøleskapet som etterefylles med skrapte vaniljestenger om jeg har brukt vaniljestang, og rom når det er behov for det. Når man "mater" glasset med jevne mellomrom går man aldri tom for ekstrakt.

    Ellers har jeg funnet ekte tørket og malt vanilje på helsekosten. Det er også genialt når man ikke gidder å stå og skrape disse stenglene.

    SvarSlett
  4. Jeg har også hamstra når jeg er i utlandet, det er så kjekt å bruke sånn ekstrakt og slippe styret med å skrape ut frøene. Men man skal uansett vite at 1 ts vaniljeekstrakt tilsvarer ca 1 vaniljestang med frø, så det er ikke vanskelig å substituere.

    SvarSlett
  5. Jeg har testet ut flere oppskrifter på vaniljeekstrakt, og synes denne du presenterer smaker for mye av rom. Jeg syntes ekstrakten ble best da jeg brukte ren sprit, og brukte rom som en smakssetter.

    Lena

    SvarSlett
  6. Takk for tips, Lena. Jeg skal avgi rapport om hva jeg selv synes når den er klar. :) Men takk for tilbakemelding, uansett, det er så fint at jeg kan få respons på hva som ikke fungerer også.

    SvarSlett
  7. :)

    Ellers kan jeg bare oppfordre til å lage andre ekstrakter på samme måte. Jeg har for eksempel alltid en krukke med knuste kirsebærsteiner stående, og bruker den som erstatning for mandeldråper (som smaker høgg) i oppskrifter der mandelsmak skal dominer (kan ikke bruke mandler pga. allergi i heimen).

    Lena

    SvarSlett
  8. Venter spent på rapport, tenkte å lage til julegave og da må jeg snart vite om jeg burde bruke kun rom eller sprit og rom som tipset over sier...

    Takk for en super blogg
    Kathrine

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.