mandag 2. august 2010

Eplelapper

Dette er også en rett som ble skapt med en trussel om å ha med masse uoppspist mat hjem fra ferie hengende over seg.

Vi hadde mange epler igjen, noen av dem litt for dvaske til at de var fristende nok til å inntas i naturell tilstand. Og siden jeg også hadde mel, havregryn, melk og egg, var det bare å sette igang. Resulatet var saftige, tykke lapper som ble borte før jeg fikk sukk for meg. Svært populære blant de minste, med andre ord.




Dette trenger du
2 egg
60 gram sukker
2,5 dl melk
200 gram mel
70 gram havregryn
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 spiseskjeer crème fraîche, rømme eller matyoghurt
2 middels store epler
Smør til steking


Slik gjør du
Pisk sukker og egg lett til eggedosis, og tilsett vekselvis melk og mel/bakepulver/vaniljesukker. Ha i havregryn og crème fraîche og rør lett. Skrell deretter eplene og riv de på grovt rivjern. Bland eplene med resten av røren og la det hele stå en liten stund. Jeg ryddet opp slik at melet skulle svelle litt, og stekte deretter lappene på middels svak varme til de ble brune og fristende.

3 kommentarer:

  1. Høres godt ut! Lurt med epler :)

    SvarSlett
  2. Knallgode lapper :) ble utrolig saftige med epler i!

    SvarSlett
  3. Så bra! Takk for tilbakemelding og ha en fin søndag. :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.