torsdag 20. februar 2014

Suppe med skrei og hummerkraft

Som den sesongjunkien jeg er, har det stått skrei på menyen flere ganger de siste ukene. Og da jeg oppdaget vakumpakket skreifilet med skinn hos Rema1000 ble jeg ekstra glad, for enklere utgangspunkt for å lage fersk fisk på finnes ikke.


(Nå må jeg nesten understreke at dette ikke er et sponset innlegg for Rema1000, altså, det kunne nesten virke slik. Men sannheten er at jeg helt ekte og ærlig har latt meg begeistre over et stadig økende vareutvalg, fristende frukt- og grøntdisker og velvilligheten selv når jeg spør etter ting de ikke har inne. Derfor må jeg skryte litt.)


Jepp, tilbake til skreien. Det er definitivt sesong for den hvite fisken, og selvom den klassiske måten å tilberede og servere skrei på er vel og bra, er det også fint å variere. Når man er en lidenskapelig kraftkoker har man alltid litt kraft å ta av i fryseren. Jeg har brukt hummerkraft til denne suppa, og tror nesten det er halve smaken. Her går det også an å bruke kraft kokt på reker, fisk eller kanskje du har strandkrabbekraft liggende fra i sommer? Om du ikke har kraft i det hele tatt går det fint an å bruke buljong, men den aller beste smaken får man med skikkelig kraft.

Dette trenger du
2 små løk
2-3 fedd hvitløk
1 liten purre
2-3 gulrøtter
1 fennikel
1 ss fersk timian
Litt nøytral olje
Ca 1,2 liter hummerkraft eller fiskebuljong
1 boks tomater (Mutti)
Ca 1 kg skreifilet
Salt og pepper
Masse fersk koriander

Slik gjør du
Surr løk, hvitløk, gulrøtter og purre skiver i litt olje i en stor gryte. Skjær tynne skiver av fennikelen og ha det oppi sammen med timian. Spar på toppen av fennikelen og det grønne på purren, det skal brukes til servering. La alt bli mykt og tilsett deretter kraften og tomatene. Skjær torsken i skiver og legg i en ildfast form. Salte godt og pepre og bak i ovnen på ca 180 grader til fisken er ferdig, ikke helt tørr, bare fast og flake seg såvidt. Gjør klart fennikeltopp, den grønne delen av purre og masse fersk koriander.
Når fisken er ferdig anrettes suppe i skåler, fisk på toppen og masse grønt oppå fisken.

Dette er fastfood-fisk på sitt beste!

1 kommentar:

  1. Sesongjunkie, for et flott ord!
    Det er et par sesonger jeg gleder meg til mer enn andre: den når Hardanger-eplejuicen kommer i butikken, og den når skreien kommer.
    Vi skal ut på hytten i helgen, og sette og trekke garn som forhåpentligvis er fulle av torsk...

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.