tirsdag 15. januar 2013

Antioksidanter i en liten krukke, syltetøy av tranebær og blåbær

Av ti matvarer med høyest innhold av antioksidanter, er fem ulike typer bær. Og beklager folkens, mørk sjokolade befinner seg ikke engang på listen. Uansett hva Freia måtte mene. Bjørnebær troner på toppen, de andre fire er jordbær, tranebær, bringebær og blåbær. Det er altså ingen grunn til å ikke la seg henfalle til overspising av bær når det er sesong. Når det ikke er sesong, som nå, kan man enten spise eller drikke uante mengder med valnøtter, artisjokk, kaffe, pecannøtter og nellik. Eller man kan rett og slett kjøpe seg ut av bærkrisen. Eller en kombinasjon.


Jeg har observert at det tidvis er gode tilbud på bringebær og blåbær i matbutikkene. Sist uke fant jeg blåbær til 13 kroner på Rema1000. Ikke norske riktignok, men blå, store og passe smakfulle. Dessuten er det sesong for ferske tranebær importert fra Amerika eller Canada, så det er også å få tak i. Ellers i året får man både tørkede og frosne tranebær.

Tranebær som omsettes i Norge er stort sett fra Amerika eller Canada, selvom de også finnes viltvoksende i Norge. De importerte er forholdsvis store, nesten som druer, er friskrøde i fargen, de er faste og smaker syrlig. Bruksområdet er omtrent det samme som de norske tyttebærene. Denne gangen laget jeg syltetøy av en blanding av blåbær og tranebær. Et friskt innslag på brødskiva, og i god januarånd gjorde jeg et forsøk på å ikke tilsette så mye sukker. Blåbær varierer også i smak, så det enkleste er å prøve seg frem. Det gjør jeg alltid når jeg lager syltetøy. For det første synes jeg ofte oppskrifter inneholder altfor store mengder sukker, for det andre varierer ofte det opprinnelige sukkerinnholdet i bærene. Så smak deg frem og finn den blandingen du liker best!

Tranebær passer også til sorbeter, geleer, chutney, i sauser, i bakverk og som tilbehør til hvitt kjøtt.


Dette trenger du
1 kopp tranebær
1 kopp blåbær
Sukker etter smak

Slik gjør du
Bland bærene i en gryte og kok opp på middels varme. La det koke til tranebærene er helt møre, rør litt underveis. Tilsett sukkeret når blandingen begynner å safte seg, smak til.

Her er to andre oppskrifter med tranebær, denne gangen tørkede bær: Tranebærkompott og hjemmelaget iskrem med tranebær.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.
Dette er egentlig et spørsmål til matbloggsentralen, men siden e-posten ikke funker akkurat nå spør jeg her. Hvordan får man stemt på et bidrag under utfordringer ?
Mvh Vivian

Ragnhild sa...

Svartsurbær, eller Aroniabær har nok enda høyere innhold av antioksidanter enn bjørnebær. Synd at ikke flere benytter seg av denne flotte bærsorten. Er det fordi den er så sent moden tro?