fredag 9. september 2011

Browniesmuffins med sitron- og limekrem

Her er enda en variant av browniesmuffinsene jeg pleier å lage. De er mektige på smak og gjør seg derfor i små muffinsformer. Når det er sagt er de som små konfektbiter, og jeg synes de passer perfekt som en liten dessert eller til kaffen. De lages uten bakepulver, det gjør at får akkurat så passe seig brownieskonsistens som jeg liker. Dessuten er det kun enkle ingredienser i disse, ingen hokuspokus, bortsett fra vaniljeekstrakt - men den kan gjerne byttes ut.


Dette trenger du
2 egg
2 dl sukker
100 gram smør
2 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker eller 1 spiseskje vaniljeekstrakt
3-4 spiseskjeer mørk bakekakao


Slik gjør du
Sett ovnen på 175 grader varmluft og plasser papirmuffinsformer i en stiv muffinsform. Om du ikke har form går det også greit uten, men det er lettere å få til fine muffins med riktig figur med stiv form. Min er en rimelig utgave fra Ikea som fungerer ypperlig.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smør på svak varme og rør dette forsiktig inn i eggedosisen. Sikt mel, vaniljesukker og kakao og rør det inn i deigen. Fordel deigen i formene - gjerne med en isskje, ca 2/3 fulle.

Stek muffinsene midt i ovnen i 10-13 minutter. Følg med på dem, de skal være litt fuktige, men ikke helt rennende inni. Når muffinsene tas ut av ovnen vil de dette litt sammen. Ikke bli bekymret, dette er meningen - det er da de får skikkelig browniekonsistens. Avkjøles på rist.

Glasur
75-100 gram romtemperert smør
75-100 gram nøytral kremost
nok melis til god konsistens og smak - litt avhengig av hva dere liker - jeg bruker omtrent 200-250 gram
Saft og finrevet skall av en godt vasket lime
(Evnt.) saft og finrevet skall av en halv sitron


Egentlig er jeg ikke så veldig begeistret for smørkrem. Det eneste som gjør denne levelig er at den inneholder såpass mye kremost og dessuten både lime og sitron. Da blir den langt friskere på smak enn det smørmengden skulle tilsi.

God helg fra [kjøkkentjeneste]! Det er fredag og verdens beste dag!

3 kommentarer:

  1. Hei!
    For oss i studenhybel uten varmluftsovn: hva skal man da steke muffinsene på? :)

    SvarSlett
  2. Bare stek på over-/undervarme og hev temperaturen med omtrent 10 grader i forhold til oppgitt. :)

    SvarSlett
  3. Jeg begynte på en annen oppskrift inntil jeg oppdaget at jeg ikke hadde bakepulver. I et googlesøk kom jeg over denne oppskriften og tilpasset røra, med unntak av at jeg allerede hadde blandet i en klype med salt. Muffinsene ble kjempegode og skal lages igjen! :-) Ps. Mine muffins datt ikke sammen i det hele tatt.. Kanskje på grunn av saltet?

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.