onsdag 1. september 2010

Rødbetesuppe

Av to fine rødbeter kan man få ganske mye godt. Blant annet en fyldig suppe som både ser høstlig ut og som dessuten smaker godt.



Dette er en suppe etter "Man tager hva man haver"-prinsippet, men den smakte såpass godt at jeg fant ut at den var bloggeverdig.

Dette trenger du
To rødbeter, på størrelse med middels store epler
Én liten løk
Ett middels stort hvitløksfedd
4-5 ovnsbakte tomater, eventuelt soltørkede tomater
ca 7-8 dl hønsekraft eller buljong
Saft av en halv sitron
Crème fraîche
Salt og pepper etter smak
Fersk timian

Jeg hadde også en kvart squash i, men dette kan droppes.



Slik gjør du
Rødbetene skal skrelles, skjæres i terninger og kokes i så lite vann som mulig. (Man skal vel egentlig ikke skrelle rødbetene før de kokes for at ikke fargen skal forsvinne med kokevannet, men i dette tilfellet brukte jeg kokevannet i suppen, så jeg ser ikke at det skal være noe problem.)

Samtidig med at rødbetene koker, freses løk og hvitløk gyldent og mykt i en gryte med litt smør eller olje. Ha i rødbetene og la det syde videre til de er helt møre. Ha i ovnsbakte eller soltørkede tomater.

Kjør det glatt med en stavmikser og tilsett crème fraîche, salt, pepper og hakkede, friske urter etter smak.

Suppen ble servert med hjemmelagede brødkrutonger.

2 kommentarer:

  1. For en fantastisk farge! Muligens noe å prøve til frøken Liker Ikke. Rosa suppe må jo trumfe det meste? :)

    SvarSlett
  2. Rødbete suppe har jeg ikke laget siden kokkeskolen.... Husker hvor godt det smaker når jeg ser innlegget ditt - takk for inspirasjonen!!!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.