søndag 29. august 2010

Ovnsbakte tomater

Når tomatprisene er ekstra lave, hamstrer jeg. Tomater er en viktig basisingrediens på kjøkkenet mitt, selvom jeg merkelig nok ikke er så glad i det helt naturell. 


De ovnsbakte tomatene derimot, kan jeg forspise meg på. Og det hender det rett som det er at jeg gjør. Hvis jeg har noen igjen, er det godt å bruke dem på focaccia eller på brødskiven. Eller muligens i en romescosaus som jeg har skrevet om HER.


I tillegg har jeg nå for første gang testet ut et tips jeg fikk av en venninne - nemlig å legge tomatene på litt olje. Da varer de nemlig lenger. Pfft, som om jeg trenger det.

Uansett, nå ligger det noen tomater på olje på glass. Jeg puttet også et par stilker timian og rosmarin oppi. Det ser i det minste lekkert ut, men jeg håper det skal sette smak også.

Slik gjør jeg
Smør et stekebrett med olje, del tomatene i to på tvers. Legg de med snittflaten opp og ha over litt salt, pepper og fersk oregano eller timian. Sett brettet i stekeovnen. Hvilken temperatur du skal bruke, avhenger av hvor lang tid du har til rådighet. Jeg tror jeg aldri har brukt mer enn ca 120 grader i varmluft, ofte mindre. Vanligvis lar jeg tomatene stå en stund på 100 grader, deretter setter jeg ned temperaturen til 50-60 og lar deretter tomatene stå i flere timer. Gjerne over natten. Det er bedre å bruke mindre varme, slik at man ikke opplever at tomatene blir brent.

Når du synes de ser ferdige ut, eller de er så bakte/tørkede som du vil ha dem, er du ferdig.



Og da er det bare å begynne å spise. Eventuelt gjemme dem bort dersom de skal brukes til noe spesielt.

3 kommentarer:

  1. Helt enig angående tomater, stekte eller soltørkede tomater er helt nydelig! :)

    SvarSlett
  2. Nam, dette så veeeldig godt ut:) Jeg er heller ikke superglad i naturell tomat (bortsett fra solmodnet i sydenlandene), men litt varmebehandlet gjør susen.

    SvarSlett
  3. Oppbevaring i olje må prøves ut! Min mann langtidssteker cherrytomater, de blir herlig søte og passer fint som en liten snack før middagen kommer på bordet.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.