mandag 14. mars 2011

Kok, gryte, kok! Franskinspirert lammecassoulet

Vi tilbragte helgen på hytta. Tradisjonen tro hadde jeg lyst til å lage noe som tok lang tid, noe som ble bragt til en høyere enhet ved hjelp av tilstrekkelig mange timer på komfyren. Egentlig var det gryte med saltet og røkt svineknoke som var i tankene mine, men et plutselig innfall av at jeg skulle tømme fryseren gjorde at jeg valgte lammekjøtt istedet. Jeg tenkte at blandingen saltet og usaltet kjøtt måtte bli bra, og kokte det sammen med litt vin og hermetiske tomater. Dessuten tilsatte jeg hvite, store bønner - akkurat en slik gryte jeg pleier å lage med de røkte knokene.



Med enorme mengder snø på fjellet var det nok å grave seg ned i. Denne gangen var det imidlertid fryseren som sårt trengte et dypdykk, og der fant jeg blant annet litt kjekjøtt (som nærmest havner i en parentes i dette innlegget - litt fordi kjekjøtt overhodet ikke er viktig å ha i denne retten, og litt fordi jeg regner med at de aller fleste som har fått tak i kjekjøtt leter etter en oppskrift særskilt beregnet på dette smakfulle og møre kjøttet - og denne gryten er ikke en typisk kjekjøttoppskrift), jeg fant et saltet sauehode og noen lammeskanker. Det er kombinasjonen saltet og ferskt lammekjøtt som er essensielt i denne gryten - og ikke at det er lammeskanker eller kjøtt fra kje. Skanker passer forsåvidt godt i slike gryter, da de bør koke en stund. Og for stykningsdeler som blir bedre jo lenger tid de får i gryta er skankene egnet - en del av lammet som har vært mye i bevegelse og som trenger litt røff behandling for å bli godt. Det er til gjengjeld meget velsmakende, og passer derfor fint i denne retten. Om man ikke får tak i skanker, går det også an å bruke annet grytekjøtt, for eksempel bog eller lignende.

Sauehodet har vi saltet selv. Jeg kokte det i et par timer i usaltet vann og overlot rensingen til min svigermor. Selvom jeg har kommet langt i tanken på å ta livet av egen mat, selvom jeg tilbereder hane som jeg selv har alet opp og selvom jeg er vant til at dyr henger til modning i kjelleren, er det fremdeles noe skummelt med mat som titter på deg fra kjøkkenbenken - som en venninne av meg så presist beskrev det - og det etter at det har ligget i fryseren i noen måneder. Heldigvis var det enkelt å be svigermoren min om å rense hodet, og jeg passet til og med på at hun ikke knasket i seg de smakfulle kinnene selv. Det betød godt saltet kjøtt til gryta.

Som så mange andre oppskrifter her på bloggen, er ikke dette en nøyaktig liste over hvor mye jeg bruker av det ene eller det andre. Jeg håper det kan være et inspirerende innlegg og et godt utgangspunkt likevel. Og dersom du lurer på noe er det bare å stille spørsmål i kommentarfeltet eller sende meg en e-post.

Dette trenger du
Både salt og ferskt lammekjøtt
Store, hvite bønner (butterbeans)

Gulrøtter
Løk
Hvitløk
Kraft, jeg brukte litt elgkraft jeg fant i fryseren
Hvitvin
Hermetiske tomater
Soltørkede tomater
Fersk timian
Salt og pepper
Litt sukker

Slik gjør du
Tilbered bønnene etter anvisning på pakken. De skal antakeligvis både bløtlegges og kokes først. Det går også an å bruke ferdige hermetiske bønner.

Kok det salte kjøttet, gjerne sammen med bønnene. Spar på kraften dersom du trenger til komler.

Salte og pepre resten av kjøttet og stek det i smør på forholdsvis sterk varme. Legg tilside og kok ut pannen med hvitvin. Spar på godsakene. Fres hvitløk, løk og gulrøtter i litt olje i en gryte hvor det også er plass til kjøttet etterhvert, og tilsett hakket frisk timian. Ha i hermetiske tomater, soltørkede tomater, kraft (omtrent 2-3 dl), litt mer hvitvin og tilslutt kjøttet. La det hele koke i noen timer, eller til kjøttet er løsnet fra benet. Jeg synes det er praktisk å sette det inn i ovnen på omtrent 150-170 grader. Sjekk underveis at det får tilstrekkelig varme til at det koker forsiktig hele tiden.

Tilsett bønnene og det ferdigkokte salte kjøttet mot slutten av koketiden og la gryten bli skikkelig varm før servering.



Jeg serverte med ferske rundstykker med både fersk og tørket timian og blomkålpuré.

1 kommentar:

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.