mandag 4. februar 2013

Ekstra tykke lapper

Ekstra tykke lapper står øverst på ønskelisten til guttene mine når de kommer hjem fra fotball, karate eller skitur. Ekstra tykke lapper til ekstra slitne gutter. Oppskriften er enkel; ta utgangspunkt i tre egg, ha i litt sukker om du vil, væske (melk, fløterester, rømme e.l.), mel til røra er nokså tykk, samt bakepulver og kardemomme. (Noen ganger erstatter jeg litt av melet med havregryn, men det gjorde jeg ikke denne gangen. Noen ba nemlig tynt om at det bare skulle være hvetemel i. De skulle ikke være "sunne".)

Vi var på hytta i helgen. Det var nydelig vær på lørdag, og jeg fikk til og med kjørt meg litt i langrennssporet mens resten av familien var i bakken. Søndag var det guttenes tur til å teste langrennsskiene. Over en mil la de bak seg, i et forrykende snøvær.

Ikke rart det ble ekstra tykke lapper på dem da de kom hjem, sprekingene.


Og oppskriften, du. Som vanlig litt omtrentlig, litt ca, litt gjør slik det passer deg. Men utgangspunktet er altså at røra skal være mye tykkere enn vanlig og at du må bruke tilstrekkelig bakepulver. Og lappene skal være små og søte og ekstra tykke. Men det er vel strengt tatt presisert nok ganger nå.

Dette trenger du: 
3 egg
Et par spiseskjeer sukker (kan sløyfes)
Ca 2,5-3 dl melk eller andre melkerester
Ca 4 dl mel
2 ts bakepulver
1 ts kardemomme


Slik gjør du:
At det er så mye egg i oppskriften bidrar også til at lappene blir ekstra luftige og tykke. Det går fint an å redusere antall egg dersom man ikke har nok.
Begynn med å piske sammen egg og sukker i en bakebolle. Ha i vekselvis mel og melk og rør godt sammen. Visp inn bakepulver og kardemomme tilslutt. La røra svelle i 20-30 minutter, og se eventuelt om det er nødvendig å tilsette litt mer melk.
Stek lappene i en litt over middels varm stekepanne i litt smeltet smør. Bruk maks to spiseskjeer, så lappene ikke blir for store. Server med brunost, bær, syltetøy, rømme eller bare som de er.

Garantert suksess!

Ingen kommentarer: