fredag 4. mai 2012

Iskremsesongen offisielt åpnet! Silkemyk sjokoladeis

Det er mange fordeler med sommer. En av dem er utvilsomt at man kan lage og spise is mens man skylder på været. Er det varmt, trenger man is - kort og godt. Jeg har sagt det før, men sier det igjen; fordelen med å ha ismaskin i huset er at man er istand til å lage den deiligste, mest silkemyke isen tilsatt alle de smaker hjertet og magen begjærer. Ulempen er at mykis til 19,90 aldri vil få status som spiselig lenger. Ikke engang Møvenpick tilfredsstiller lysten min på kalde fløyelsmunnfuller i sommerbrisen.

Forrige helg var muligens ikke så varm, men den ga håp om snarlig forgrønning av omgivelsene. Jeg laget is, en is jeg ikke har laget før. Sjokoladeis, med både kokesjokolade og bakekakao - noe som resulterte i dyp sjokoladesmak.

Dette trenger du
6 eggeplommer
2 dl sukker
3,75 dl fløte (ikke matfløte)
3,75 dl H-melk
En klype salt
60 gram kokesjokolade
60 gram bakekakao


Slik gjør du
Varm opp melk og fløte med halvparten av sukkeret til kokepunktet. Rør inn salt. Eggeplommene og resten av sukkeret piskes til det er hvitt og luftig.

Ha omtrent 2 dl av den varme fløte/melkeblandingen i eggedosisen og pisk det godt sammen med en visp. Hell eggedosisen tilbake i gryten med den varme fløten. Rør sammen med en visp til det er helt sammenblandet. Dette skal varmes forsiktig opp til omtrent 80-85 grader, eller rett under kokepunktet, mens man visper. Blandingen skal så vidt tykne. Massen må ikke koke, så her gjelder det å være oppmerksom. Ha kakao og sjokolade i stålbollen som tidligere ble brukt til å piske eggedosisen i. Hell den varme ismassen i bollen over en sikt. Pisk sjokoladen og kakaoen inn i blandingen og avkjøl. Rør av og til mens den avkjøles. Sett i kjøleskapet så den er helt avkjølt før du eventuelt setter igang med ismaskinen. De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører omtrent en gang hver halv time, til massen er blitt til iskrem - jo mer iherdig man rører, desto mer silkemyk blir isen.

Lurer du på om du skal skaffe deg iskremmaskin? HER har jeg skrevet litt om iskremmaskinen jeg har til Kitchen Aiden min. Jeg har tilsvarende til Kenwooden hjemme, og den fungerer etter de samme prinsipper. Bare still spørsmål i kommentarfeltet dersom du lurer på noe.

6 kommentarer:

  1. Nam! Skal prøves i løpet av helgen :-)

    SvarSlett
  2. Mmmm...nå må det bare anskaffes en ismaskin ;)

    SvarSlett
  3. Så fristende!
    Har veldig lyst på en slik iskrembolle til KA-maskinen min. Må bare teste om det er plass i fryseren først...

    SvarSlett
  4. Beste isen jeg noen gang har laget! Super enkelt, og super god (jeg brukte ismaskin)! Absolutt på høyde med Hagen Dass og Mòvenpick is:):) Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  5. Så utrolig hyggelig å lese! Sånne kommentarer gleder meg virkelig, det skal du vite! Jeg synes også isen smaker godt, intens sjokoladesmak - igjen - takk for kommentar. :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.